Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Dataprogram bra på musikkänslor

Publicerat tisdag 11 mars 2008 kl 15.39

Datorprogram kan vara lika bra eller till och med bättre stöd än läraren när en elev ska lära sig att ge musiken ett känslomässigt uttryck. Det visar en avhandling som läggs fram av doktoranden Jessika Karlsson vid psykologiska institutionen på Uppsala universitet på fredag.

Programmet bedömer hur väl en musiker får fram känslor som rädsla, glädje och sorg i musiken. Men det gäller även att ha en tilltro till programmet, menar Jessika Karlsson.

- Man förbättrade sig mest om man fick feedback från programmet, än från en lärare, men ändå ville man inte ha programmet.

Dataprogrammet var bättre på att ge mer feedback på det känslomässiga uttrycket, men när väl lärarna gav feedback gav det mer kvalitativ information.

- Det eleverna uppskattade hos lärarna var att de fick förklaringar och exempel jämfört med datorernas enklare direktiv som ”Spela snabbare”.

Hur är det då möjligt att datorer kan vara bättre på att lära ut känslomässigt uttryck? Till viss del verkar myter lura i bakgrunden till exempel att man föds med talang att utrycka känslor i musiken och att det är något som inte går att lära ut. Men det handlar också om att lärare och elever måste förstå varandra. För att beskriva en känsla kanske läraren använder metaforer och det är inte säkert att eleven förstår innebörden i liknelsen.

Mitt i musiken begav sig till Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg där Figaros bröllops sätts upp just nu. Martin Rossing regissör, dramatiker och musiklärare  berättar att just när det gäller en uppsättning på scen arbetar med andning, hur kropp och själ arbetar tillsammans och så gott det går återskapa verkligheten. Och han ställer många frågor.

- Vad är ditt motiv, älskar du den här tjejen eller hatar du henne?

Finn Rosengren är inlånad dirigent från Göteborgsoperan som arbetar med orkestern på Hvitfeldtsgymnasiet:

- Dels har ju musiken ett eget känslomässigt uttryck där jag försöker sjunga, visa och prata och dessutom försöker jag referera till det sceniska uttrycket.

Datorer är inget ovanligt i musikundervisningen idag, men att lämna över arbetet med det känslomässiga uttrycket i musiken till en dator tycker Martin Rossing känns främmande.

- Den dagen en dator kan ersätta en människan när det gäller emotionella processer blir jag lite rädd säger Martin Rossing.

- Det känslomässiga uttrycket i musik tycks omges av mycket mystik men det finns objektiva mått på känslor och det går att träna på det och bli bra på det, säger Jessika Karlsson.

Hon ser framförallt programmet som ett stöd för läraren att arbeta med känslomässigt uttryck i musiken:

- En yttterligare användning av programmet är att se hur man kan göra men också hur man kan bryta mot reglerna.

Forskare vid Uppsala universitet och Kungliga tekniska högskolan i Stockholm har tillsammans arbetat fram dataprogrammet för musikundervisning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".