Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Svensk opera har blivit orkestersvit

Publicerat torsdag 24 april 2008 kl 12.00

Ikväll startar årets upplaga av Tonsättarweekend i Stockholm. I år heter affischnamnet Anders Nilsson, och han inleder festivalen med ett uruppförande av en svit stycken för orkester som kommit ur en av hans operor - Zarah. (SR Mim 24/4)

Tonsättarweekend är en mini-festival som fokuserar på en enda nutida svensk tonsättare åt gången, och han eller hon måste ha skrivit flera orkesterverk av hög kvalitet eftersom Kungliga Filharmonikerna medverkar.

Inslaget börjar med mezzosopranen Ulrika Tenstam i operan Zarah som Anders Nilsson senast gjorde sig ett namn med hos en bredare allmänhet, på Folkoperan i höstas och med libretto av Claes Fellbom, och ur det här har Nilsson skrivit den orkestersvit som inleder festivalen med hans musik:

Cellostämman får huvudroll

– Jag har använt mig av de olika musikaliska karaktärer som finns i operan i musiken, och här i sviten försökt skapa ett musikaliskt drama. Jag har ju då dels Zarahs schlagergenre som återspeglas till exempel i den tango vi hörde i inledningen här, men det finns ju annan musik också. Det finns en slags senromantiskt färgad musik. Jag har medvetet försökt skildra det musikaliska rum som står emot tiden som operans handling äger rum i, det vill säga under Nazi-tyskland, berättar Anders Nilsson.

Och utan libretto har Nilsson cellostämman fått en huvudroll, berättar Nilsson:

– Dels som solistisk cellostämma som man hör i början, och även mot slutet också där halva cellostämman spelar med ... som subjekt i den imaginära handlingen då.

Vart tar då Zarah vägen i den orkestersvit som nu bär hennes namn?

– Zarah kommer mot slutet och då möter vi henne, den musiken som beledsagar hennes scen i badkaret som blev rättså omtalad, svarar Anders Nilsson.

Nilsson gillar musikdramatik

Orkestermusiken betyder fortfarande mycket för Anders Nilsson men sedan fyra-fem år är det musikdramatiken som ligger honom varmast om hjärtat:

– Jag trivs att jobba med musikdramatik. Där får jag använda mig av de erfarenheter jag på ett väldigt tidigt stadium av mitt liv fick som teatermusiker - på Riksteatern och Stadsteatern. Det tror jag är en fördel. Man får kanske - inbillar jag mig - en känsla för tajming som är väldigt viktigt i musikdramatiska sammanhang, och psykologi naturligtvis.

Berit Nygren

Sverige Radio P2 Live Klassiskt spelar in från festivalen och sänder konserterna enligt följande: invigningskonserten ikväll sänds lördag 3 maj kl 15, musik från den 26 april sänds fredag 16 maj kl 1930 och musik från den 27 april sänds måndag 5 resp 12 maj kl 21 i programmet Nu!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".