Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Ovanlig svit i Sveriges Radio P2

Publicerat fredag 2 maj 2008 kl 14.50

I helgen sänder Sveriges Radio P2 uruppförandet av något så ovanligt som en svit på en svensk opera. Sviter på svenska operor var vanliga förr men är idag något man får leta efter. Nu handlar det om den svit som tonsättaren Anders Nilsson har skrivit på sin opera Zarah. (SR Mim 2/5)

Att tonsättare skriver sviter på sina operor hör till ovanligheterna nuförtiden. Runt förra sekelskiftet däremot kunde de göra det bland annat för presentera sina operor för en bredare allmänhet via konserthusen, men att hitta svenska operatonsättare som gjort det på senare tid är inte det lättaste. Ett av få senare exempel är en svit som Hilding Rosenberg skrev på operan ”Lycksalighetens ö” 1943. Att Anders Nilsson har gjort det var för att operan Zarah dröjde sig kvar inom honom, berättar han.

- Efter ridåfallet på Folkoperan visste jag inte vad jag skulle göra av mig själv riktigt med den här musiken. Det var för mig ett slags nödvändigt sorgearbete efter en lång intensiv period av kreativt skapande, säger han.

Det borde ju vara en gemensam nämnare för många operatonsättare, men sviterna på moderna svenska operor lyser alltså med sin frånvaro, och det tror Nilsson bland annat kan bero på att det är svårare att dra en svit ur en modern opera än ur en äldre variant:

- Många gånger kan det ju vara så att musiken i sig är underordnad texten, det vill säga att man inte har tydliga vokalnummer, arior eller så utan att det mera är en fortlöpande handling som inte lika lätt lånar sig till att så att säga dras ut ur handlingen, säger han.

Blandade reaktioner på sviten

Reaktionerna på Zarah-svit var blandade. Det var alltifrån att Nilsson inte helt lyckades med att få ihop operan till ett sammanhängande verk via att det var klokt av honom att ta vara på operans musikaliska höjdpunkter till att han i och med sviten kom ut som filmmusikskapare.

Uruppförandet inledde Tonsättarweekend på konserthuset i Stockholm, där Anders Nilsson var affischnamn och hade skrivit all musik, och den festivalen betydde mycket för honom:

- För mig är det nästan som ett krön på ett år av väldigt tydlig exponering, just med tanke på operan. Vad den sedan betyder i förlängningen - det är klart man i det rådande kulturpolitiska läget som finns i landet hoppas att det leder till mer jobb, till mer beställningar, säger han.

Berit Nygren

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".