Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Glasharmonika och galenskap

Publicerat torsdag 24 april 2003 kl 11.36
Musik som en gång kunde leda till vansinne och som blyförgiftade utövaren. Ja, det handlar om glasharmonikan och dess klanger. Vi möter Thomas Bloch, fransman med glasharmonika som specialitet. Han kan berätta om hur man sköter sitt instrument och hur man spelar.
Det spröda instrumentet i bakgrunden, ja det var en glasharmonika, ett instrument om vilket det gått dom mest egenartade rykten. När det uppfanns, på 1700-talet, beskrevs det som himmelskt och änglalikt. Men det ovanliga ljudet från tonande glas blev för mycket för somliga - och snart gick det historier om folk som hade svimmat och t o m dött på konserterna. Och dom som spelade glasharmonika, ja dom slutade sina dagar på dårhus, enligt ryktena. Efter ett par årtionden försvann också glasharmonikan från repertoaren - när Donizetti använde det i ”Luica di Lammermor” var storhetstiden redan förbi. Och glasharmonika-ackompanjemanget i vansinnesarian, det har för det mesta spelats på flöjter, helt enkelt för att det inte fanns några instrumentalister kvar, som kunde spela glasharmonika. Men på senare år har instrumentet fått en renässans, och en av dom som specialiserat sig på glasharmonika är fransmannenThomas Bloch, som just nu gästar Musica Vitae i Växjö, för tre konserter i helgen. Thomas Bloch berättar att han använder alkohol för att rengöra glasskålarna i harmonikan. Kommer det fett på dom från händerna försvagas tonen. Och så har han ett par skålar med vatten till hands, intill instrumentet. Då och då doppar han en hand, även under spelning. För principen är ju densamma som när man drar med fingret runt kanten på ett vinglas: det måste vara fuktigt - annars låter det inget. Och instrumentet - ja, det ser ut ungefär som en tallrikskorg i en diskmaskin: glasskålar i en lång rad, nästan inuti varann, fästa på en roterande axel. Det är alltså glaset som rör sig under Thomas Blochs fingrar. Precis som med ondes martenaeu - ett säreget elektroniskt instrument som Thomas Bloch också spelar - så är det den rena, lyriska klangen hos glasharmonikan som fascinerar honom. Fast ibland är hans instrument lite motsträvigt. Karl Leopold Röllig är en av dom kompositörer som sas ha blivit tokig av att spela glasharmonika. Fast egentligen handlade det mindre om ljud än om kemikalier, tror Thomas Bloch. Glaset som användes på 1700-talet innehöll upp till 40 procent bly - så efter att ha spelat glasharmonika i några decennier blev instrumentalisterna helt enkelt blyförgiftade. Förr varnades det för att vara på dåligt humör när man skull spela eller lyssna på glasharmonika. Efter mer än en timmes lyssning fanns det risk att man svimmade, sas det. Konserterna i Sävsjö, Tingsryd och Växjö är strax under timmen, lugnar Thomas Bloch, gäst hos Musica Vitae i helgen.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.