Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Premiär för opera om flyktingskap

Publicerat tisdag 24 februari 2009 kl 14.00
1 av 2
Susanna Levonen som Magda Foto: Mats Bäcker
Arbabi Foto Dan Forsberg
2 av 2
Arbabi Foto Dan Forsberg


Idag får regeringen i form av Asylutredningen ett förslag på hur Sverige ska kunna ta emot flyktingar bättre, och imorgon har Folkoperan i Stockholm premiär på en opera som handlar precis om flyktingskap - nämligen ”Konsuln”, av Gian Carlo Menotti. En avsiktligt inplanerad premiär, eller? ”Nej, det är det väl inte”, svarar Farnaz Arbabi inför sin debut som operaregissör. (SR Mim 24/2)

- Eller: jag tror inte att det låg i Folkoperans planering men det kommer ju väldigt lägligt, säger Farnaz Arbabi.

Det skulle man väl kunna säga - samtidigt som det alltid har funnits människor på flykt - och även om Farnaz Arbabi inte har regisserat opera tidigare så har hon regisserat talad teater på samma tema, ”Utvandrarna” på Riksteatern.

I Menottis opera har Arbabi vidare hittat på att konsulatet i det icke namngivna land där operan äger rum är svenskt.

- Jag har gjort det för att jag ville väcka en diskussion kring den svenska migrationspolitiken och hur den ser ut idag. Jag ville att man faktiskt tydligt och klart ska tänka på hur vi har det i det här landet, nu, säger Arbabi.

Magda görs av dels av Susanna Levonen, som vi hör här under en repetition, dels av Mira Pyne som gör sin första stora titelroll.

Operan handlar om hur Magdas make har tvingats lämna landet på grund av politisk förföljelse och tar sig till konsulatet med sin lille son för att få lämna landet och återförenas med sin man, men Magda hamnar i en pappersexercis och tvingas vänta på ett beslut av en konsul som man aldrig får se.

- Alltså beslutsfattarna är ju sällan de som får träffa de utsatta människorna, utan det är ju alltid tjänstemän och det är flera led emellan som tar emot informationen, förmedlar den uppåt och sedan får ett beslut som ska förmedla tillbaka, kommenterar Arbabi.

För egen del kom hon till Sverige knappt två år gammal från Iran i slutet av 70-talet. Hennes föräldrar skulle studera här.

- Men sedan blev det ju krig mellan Iran och Irak och då stannade vi kvar här.

Men ni slapp i alla fall vänta länge, som de här människorna?

- Ja alltså det här var ju -79 och den såg ju annorlunda ut då, migrationspolitiken i Sverige. Det är också någonting vi har med i föreställningen. Vi har låtit oss inspireras av 70- och tidigt 80-tal vad gäller scenografi och kostym också för att påminna om en tid när det faktiskt såg annorlunda ut, en tid när Sverige faktiskt var i framkant för att jobba för mänskliga rättigheter och att hjälpa flyktingar.

Så hur har det då varit att gå från talad teater till opera?

- Det har varit jätteinspirerande att hitta just vad som händer sceniskt när det inte finns någon sång, att hitta koreografier ... att låta musiken ge just stämningen och känslan att inspirera till rörelse och handling, så att det har varit ett jättekul arbete tycker jag, svarar Arbabi.

Berit Nygren

berit.nygren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".