Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Alban Bergs musik utforskar det undermedvetna

Publicerat fredag 6 mars 2009 kl 14.38
Alban Berg Foto: Scanpix

Den österrikiske kompositören Alban Berg skrev i början av 1900-talet musik som kombinerade senromantik med tolvtonsteknik. På en ny dubbel-CD med Bergs orkestermusik vill dirigenten Mario Venzago tillsammans med Göteborgs Symfoniker visa varför vi borde bry oss om den här musiken fortfarande.

Alban Bergs musik är på samma gång modern som den knyter an till den romantiska traditionen. För samtidigt Berg vanligtvis förknippas med sin mentor Arnold Schönberg och deras gemensamma strävan bort från harmonik och melodier så som vi vant oss att tänka på dem, så framstår han idag, 75 år efter sin död, alltmer som en eklektiker, som blandade nytt och gammalt.

Mario Venzago var chefsdirigent för Göteborgs symfoniker 2004-2007 och när det fanns tid över spelade de in all orkestermusik Alban Berg skrev under sitt 50-åriga liv, och det visade sig vara en kul och annorlunda utmaning för orkestern.

Att tiden till slut skulle vara mogen för en bredare publik att upptäcka verk som Wozzeck, eller Bergs Violinkonsert, menar Venzago hänger ihop med hur vår förståelse för en annan österrikisk innovation från tidigt 1900-tal har ökat - nämligen Sigmund Freuds psykoanalys.

Den moderna människan kan relatera till Alban Bergs musik eftersom den ägnar sig åt att utforska det undermedvetna. Överst kan det finnas ett lager av traditionell melodi men samtidigt finns helt andra, disonanta krafter som sliter lyssnaren in i mörkret. Bergs lärare Arnold Schönberg var övertygad om att man inom en snar framtid skulle höra folk vissla tolvtonsmusik på gatan - riktigt så blir det nog aldrig, säger Mario Venzago, men efter världskrigen blev musikens mörkare sida mer begripliglig på ett emotionellt plan.

Markus Görsch

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".