Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Talang framför skicklighet ökade andelen kvinnliga jazzstudenter

Publicerat onsdag 1 april 2009 kl 14.23
Erling Aksdal, ledare på jazzutbildningen i Trondeheim. Bild: Trondheims universitet.

25 procent kvinnliga instrumentalister på en jazzlinje - utan kvotering.

Så ser det ut på Norges största och äldsta jazzutbildning i Trondheim. I Sverige ligger andelen kvinnor på utbildningarna på tio procent, och då är både instrumentalister och sångerskor inräknade.

Genom att verkligen tänka igenom vad som gör en bra och framgångsrik jazzmusiker, har skolan lyckats öka sin andel kvinnliga studenter.

Erling Aksdal, ledare för jazzlinjen, berättar att de började med frågan: ska skolan belöna skicklighet - eller leta efter talang?

- Vårt uppdrag är inte att belöna flitigt övande, utan att leta efter talanger, säger Erling Aksdal.

Han menar att musikutbildningar har en tradition av att utbilda orkestermusiker, en slags musikaliska funktionärer som är skickliga på att spela det som andra säger åt dem att spela. Men jazzmusiker idag blir snarare frilansare, menar Erling Aksdal.

- Man skapar sin egen arbetsmarknad, det är realiteten, och det gör man genom att ha ett unikt, eget uttryck, säger Erling Aksdal.

Nivån ut från skolan är viktigare än nivån in, alltså. Skolan har också diskuterat jazzens historia och traditioner, för att göra upp med de starka normer som finns om vad som är en riktig jazzmusiker: övermänskliga män som spelar fort och starkt och som revolutionerar jazzen vart tioende år.

De här sakerna sammantaget, talang framför skicklighet, ett arbetsmarknadstänkande och att man bestämde sig för att slänga de gamla jazzstereotyperna i papperskorgen, gjorde att intagningsjuryn kände att de hade på fötterna att faktiskt ändra sina intagskriterier. Inte något revolutionerande, inte några nedskrivna regler, men en ny överenskommelse om vad kvalitet är.

- På det sättet har vi kunnat legitimera ett något högre kvinnointag inom traditionellt manliga områden, säger Erling Aksdal.

Jazzlinjen har tagit in ungefär en eller två kvinnor extra varje år av de cirka tio sökande som kommer in, enligt Erling Aksdal, och till hösten kommer klassen bestå av 25 procent kvinnor, alla instrumentalister.

Arbetet har varit nödvändigt, tycker Erling Aksdal, för att göra nåt åt paradoxen att jazzen, som ska stå för det fria, har fastnat i gamla könsmönster.

- Det är för dåligt att en genre som representerar frihet ska ha så traditionella könsmönster. Det är pinsamt, säger Erling Aksdal.

Anna Dahllöv

anna.dahllov(at)sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".