Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Varifrån kommer STIM - pengarna?

Publicerat torsdag 21 augusti 2003 kl 17.19
STIM, Sveriges Tonsättares Internationella Musikbyrå, och dess systerorganisationer runtom i världen bevakar upphovsmännens rättigheter. I Sverige har STIM avtal med mer än 30 000 konsertarrangörer, näringsidkare, och andra som använder musik i offentliga sammanhang. Och det kommer in mycket pengar, över en miljard varje år, som, efter vissa avdrag, fördelas på ca 30 000 upphovsmän: kompositörer, textförfattare, bearbetare och musikförlag. Men varifrån kommer de största intäkterna? Och hur fördelas de bland upphovsmännen? Mitt i Musiken inleder i dag en serie inslag om STIM.
STIM:s informationschef, Margita Ljusberg, berättar i inslaget bl a om hur konstmusiken faktiskt prioriteras:enligt beslut av STIM:s styrelse överförs intäkter från populärmusiken till konstmusiken av kulturpolitiska skäl. Margita Ljusberg redogör också för hur STIM graderar olika typer av kompositioner - utifrån komplexitet, densitet m m - en gradering som sedan bestämmer storleken på intäkterna för upphovsmännen. Andra avsnittet i MIM:s serie om STIM sänds måndagen den 25 augusti. Mer om STIM finns att läsa på föreningens hemsida http://www.stim.se/
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.