Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Stor tävling men bara två bidrag

Publicerat fredag 22 maj 2009 kl 14.21

I Veckan avgjordes Malmö musikhögskolas nya kompositonstävling, ENM 09, Ensemble för Ny Musik. Men kompositionstävlingen har fått en trög start. Tävlingen har vänt sig till kompositionsstudenter och färdiga tonsättare yngre än 30 i hela Norden och Baltikum, priset var ett konsertframförande plus en skivinspelning, men ändå var det bara två studenter som skickade in bidrag.

Två tonsättarstudenter, Ansgar Beste och Henrik Denerin, som går sista året på kompositionsutbildningen i Malmö tycker att arbetet med att vara med inte står i proportion till eventuella vinster.

-Det finns olika skäl faktiskt. Första skälet är att jag egentligen inte brukar delta i tävlingar än, för jag har känslan att jag först vill utveckla min stil innan jag börjar delta i tävlingar. Det var kanske den första anledningen. Och sedan är det för mig just nu mera attraktivt att lämna in verk till tävlingar där man själv kan välja besättning, så att jag inte måste komponera ett verk bara för den tävlingen utan att jag kanske kan skicka in ett verk som jag ändå har någonstans på mitt skrivbord. Och just den här tävlingen var ju mycket exakt definierad för vilken besättning det skulle vara och det skulle ju betyda flera månaders arbetsinsats bara för detta verk, för den tävlingen. Och då kändes kanske priset på tävlingen inte tillräckligt attraktivt.

Henrik Denerin går samma år som Ansgar och är inte heller med i tävlingen:

-Nej, det är lite samma anledningar som Ansgar. Just det här att man ska sätta sig ner och komponera någonting för en så definierad och ganska udda ensemble, det betyder att om man skulle vinna så får man det spelat en gång och sedan så är det ingenting mer. Man får helt enkelt prioritera.

Men i priset ingår också en skivinspelning? Är inte det lockande?

-Nej, jag tror inte det, inte speciellt.

-Varför inte?

- Nej, men att göra en skivinspelning, det är väl inte så komplicerat idag. Det kan man göra ändå så att säga och ensemblen är inte professionell, det blir heller inte så attraktivt på grund av det..

Vad som också är vanligt i stora attraktiva tävlingar är även att i juryn brukar det vara stora namn, alltså stora tonsättare eller åtminstone tonsättare som kanske är professor någonstans på någon musikhögskola. Det var kanske också ett problem, att namnen i juryn inte är så internationellt kända, bara här i Malmö mest egentligen

Sedan är det väl frågan vilken betydelse kompositionstävlingar har idag för kompositionsstudenter.

-Jag tror att det kan ha en ganska stor betydelse, i alla fall i slutet och kanske också mer efter man faktiskt har slutat. Det kan vara ett sätt att komma vidare, att visa sig till att börja med. Det är nog lite olika, vissa är väldigt framgångsrika inom tävlingar och andra tävlar inte överhuvudtaget, säger Henrik.

-Jag tycker också det kan vara mycket viktigt, flikar Ansagar in, men jag tycker att det egentligen inte finns ett behov för tävlingar som riktar sig speciellt åt studenter, för studenter har ju friheten att tävla i de vanliga stora tävlingarna som alla andra också. Och jag känner faktiskt studenter som har vunnit någon sådan mycket internationell prestigefylld tävling som kanske någon yrkesverksam tonsättare aldrig skulle vinna. Så det är inte nödvändigt att ha en tävling bara för studenter.

-Ja, det är ju ett sätt att visa sig framförallt, det är den stora vinsten. Alltså för mig är just pengar inte så lockande i första hand, utan då försöker man nog hitta en tävling där man vet att man får uppmärksamhet och det är ju det man vill ha. Men vill bli spelad på en konsert som är betydelsefull och där man vet att man syns för de människorna som vet vart de ska titta.

De två Malmöbaserade tonsättarna som ligger bakom tävlingen ENM 2009 är Daniel Hjorth och Stefan Klaverdal. De håller i Ensemblen för Ny Musik, som drivs som en interpretationskurs på Musikhögskolan i Malmö. Och de såg en tävling som ett spännande sätt att få in nya verk till ensemblen - och då inte bara stycken från Malmö.

Så de satte ihop och fick beviljad en ansökan för ett s.k. Konstnärligt utvecklingsarbete - ett KU-projekt. Till dirigentpulten för konserten och skivinspelningen hämtade de den helt nyutexaminerade Anna Rombach från Sibelius-akademin i Helsingfors.

Det är också Stefan och Daniel som driver föreningen och skivbolaget C-Y Contemporary, som spelar in och ger ut skivan där vinnarbidraget kommer att finnas med. De båda har en viss förståelse för att både Ansgar och Henrik valt att intre delta.

 -Jag förstår dem, framförallt det här med: ska man lägga ner tid på det här och man vet inte om det kommer att spelas igen. Självklart måste man ju prioritera sin tid och just på Musikhögskolan i Malmö har de väldigt många projekt redan som de är engagerade i. De har ett ganska hårt tryck på sig under studietiden. Det handlar nog lite grann om vad man har för inriktning. Om man är väldigt inriktad på att göra någon slags internationell karriär, så är det klart att en sådan här tävling inte är så lockande. Båda pratade väl om att pengarna inte var så väldigt viktigt utan det handlade om att bli spelad och man kan väl välja olika vägar där tror jag. Antingen så kan man gå på de stora tunga namnen, de stora institutionerna, och försöka vara med på de prestigefyllda tävlingarna. Eller så kan man välja att arbeta mer lokalt, nära med musiker och bygga upp ett nätverk på det viset. Och det här kanske mer är en tävling som är åt det hållet, säger Daniel.

Stefan håller med:

-Jag håller med Daniel. Jag förstår dem, men man kan ju dessutom tänka att det finns en poäng med att ställa upp i en tävling där man specifikt ska hamna på en skiva. Även om inte skivan säljer så att man kan visa att man finns på en skiva är ganska viktigt i vissa sammanhang. Men man kan aldrig veta i förväg vilken tävling som ger uppmärksamhet heller. Även om man ställer upp i en internationell tävling så är det inte säkert att den ger genklang här hemma. Det är väldigt svårt att förutsäga faktiskt och omvänt kan ju en tävling i Sverige ge väldigt stort genomslag någon annanstans.

-Jag tänker även det här med att sättningen i vårt fall var en väldigt annorlunda sättning, det behöver ju inte betyda att stycket spelas mindre, utan i det här fallet är det musiker som är väldigt hungriga på att spela musiken, säger Daniel.

- Och känner de att det är ett stycke som fungerar väldigt bra för fem personer och sedan kan de göra det på någon egen turné - att det ligger väldigt bra för dem och de är engagerade i musiken - jag tor att det kan bli fler framföranden av den typen av musik än ett stycke för sinfonietta som spelas av någon etablerad ensemble och sedan så har de gjort sitt. Nu är vi ju väldigt glada för det kom in ett fantastiskt fint bidrag som vi ska spela in på den här skivan, så det handlar inte så mycket om kvantiteten, att man får in en massa olika stycken till en tävling, det räcker ju faktiskt att man får in ett väldigt bra stycke så är ju allting vunnet på något sätt. Ett nytt stycke har fötts och ensemblen har fått kontakt med en tonsättare som de inte hade fått kontakt med annars.

Fredrik Emmerfors.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".