Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Stycke av Händel har blivit en väv

Publicerat måndag 1 juni 2009 kl 13.00
Sanna Gustavsson framför sin väv Foto: Berit Nygren


Musik av 1700-talstonsättaren Georg Friedrich Händel har blivit en väv. Det är konstnären Sanna Gustavsson som har gjort en väv som examensarbete på Handarbetets vänner i Stockholm, och för att översätta musiken till väv har hon använt sig av en filosofisk metod som kallas fenomenologi.

Väven visas hela veckan vid sidan av andra examensarbeten på Handarbetets vänner mitt emot Skansen i Stockholm.

- Jag är ingen filosof. Jag säger inte att jag kan hela det här, utan jag har inspirerats av Simone de Beauvoir och hennes bok "Det andra könet". Hon frågar sig 'vad är en kvinna?' och sedan undersöker hon det i 800 sidor, och jag har frågat mig 'vad är det här musikstycket?', säger Sanna Gustavsson.

Intill väven kan man höra Händelstycket ifråga i ett par hörlurar. Det är "Dagen är nära" med Nina Wolmer Solberg på sång och Inger Hülphers på piano.

Sanna Gustavsson berättar att hon blev helt tagen när hon hörde stycket för flera år sedan.

- Det kändes som att jag aldrig skulle glömma det, jag bara hörde det om och om igen.

Ville försöka förstå stycket

Sanna har aldrig hållit på med musik, men ville försöka förstå det här stycket på ett sätt hon kunde.

- Och då är det vävning som jag kan, och därför försökte jag just översätta musiken till vävd form, hitta ett system att göra det.

Hon har fått hjälp att med att ta ut toner och ackord och översatt dessa till en färgskala.

- En oktav har ju tolv toner och jag har valt en färgcirkel som har tolv olika nyanser, så då blir varje ton en färg.

Sedan blir varpen, alltså de trådar som går emot en i en vävstol, ackorden.

- Det var viktigt att det var just varpen, för att jag ville att vävstolen skulle bli mitt piano. Varpen styr man med trampor härnere vid fötterna så då blev varje trampa kopplad till ett ackord. Vill jag ha ett D-ackord trampar jag ner en viss trampa och då blir det nästan som att jag spelar på ett piano.

Är det så att stycket börjar någonstans i väven precis som det börjar någonstans i noterna?

Ja, precis. Den börjar nerifrån och går upp så det är egentligen tvärtom mot ett notpapper, men i en väv kändes det ju mer naturligt. Sedan har jag låtit varptrådarna vara kvar nere och upptill som ett slag förspel nere och efterklang uppe, svarar Sanna.

Och själva melodin är de här tvärgående remsorna, tygbitarna ...

- Ja, precis och så har de en bredd vid helton och halva den bredden vid halvton, och så är det genomskinligt i pauser.

Berit Nygren

berit.nygren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".