Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Filmmusiken tar plats

Publicerat måndag 6 juli 2009 kl 15.14

Om du nån gång stängt av ljudet på en skräckfilm, för att det faktiskt blir mindre läbbigt då, så vet du också hur betydelsefull musiken är för känsla - och information. Nu har det gått ett år sen de första fyra eleverna på Sveriges första utbildning i filmmusikkomposition började. På mini-kulturfestival i byn Snårestad på Österlen, mötte Mitt i Musikens reporter Lisa Wall hälften av studenterna: Peter Nordahl och Mattias Hansson.

Det finns en amerikansk undersökning som visar att när ljudet på bio var otydligt, då uppfattade publiken det som att också fotot var oskarpt. Sveriges första - universitetsutbildade - filmmusikkompositörer föreläser i lilla Snårestad, som en inofficiell sammanfattning av deras första läsår. Och om ljudet är så viktigt, hur viktig är då musiken för hur vi ska uppfatta en film?

- Man gör inte musik för musikens skull utan man gör ju en film - det är det som är hela skillnaden, säger Peter Nordahl.

- Man hittar också ett tonspråk, det handlar om timing och ljudbild väldigt mycket också. Musiken är till för att lyfta fram filmen eller historien framförallt, att hjälpa publiken att förstå, säger Mattias Hansson.

Filmmusikkompositörsutbildningen är en tvåårig Masterkurs som ges i samarbete med Malmö musikhögskola, Lunds universitet och Ystad studios. Den invigdes med Beatlesproducenten sir George Martin som klippte band och höll tal. Under året som gått har de fyra studenterna läst en filmhistorisk kurs om Ingmar Bergman, analyserat filmmusik och skrivit mängder med musik.

Kursplanen framhåller också att elever efter de två åren ska kunna arbeta i en modern studiomiljö med modern teknik. Peter Nordahl och Mattias Hansson har både ros och ris:

- Det är förstås ganska mycket som inte har varit på plats från början. Det kan ju vara en nackdel, men man kan också se det som en fördel. Vi får alltså utforma utbildningen ganska mycket själva,  säger Peter Nordahl. Den har blivit väldigt flexibel på det sättet.

- Vi är fyra stycken som börjat på den här utblidningen samtidigt och jag tycker att man såg oss lite för mycket som en grupp där vi alla skulle göra samma sak, men vi är fyra helt olika individer, säger Mattias Hansson.

Både Mattias Hansson och Peter Nordahl funderar mycket på svenska filmers budget. Traditionellt har man inte släppt in kompositören förrän i sista ledet, och då har det egentligen inte funnits några pengar kvar att skapa nånting. För visst drömmer dem om det stora, symfoniska...

Till hösten när skolan börjar igen blir drömmarna verklighet - i september spelar Malmö Symfoniorkester de fyra elevernas musik i en filmmusikkonsert.  Och nu ska man höja ribban.

- Svensk filmmusik håller generellt sett inte så jättehög nivå om man ska titta internationellt.  Och det känns som man inte lagt så mycket resurser eller man har inte brytt sig alltid. Så jag hoppas och tror att vi alla fyra kommer att visa vad som faktiskt är möjligt, säger Mattias Hansson.

Lisa Wall

lisa.wall@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".