Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Nordligt ljus i London

Publicerat onsdag 8 juli 2009 kl 15.01
Guildhall Yard, City of London Festival. Bild: Robert Piwko.

Sommarfestivalerna blommar som bäst just nu både i Sverige och runt om i Europa och allt oftare ser man att festivalerna väljer ett tema för sin festival. I London pågår just nu City of London Festival som valt den nordliga 60e breddgraden som tema, en linje som knyter brittiska öarna samman med städer som Bergen, Stockholm och St Petersburg. Festivaldirektören Ian Ritchie säger att festivalen haft en tradition att knyta band till andra platser som har anknytning till London.

Det var tanken på det nordliga, ljuset och de kulturella banden som länkar länderna samman som fångade Ian Ritchie.

- Det är inte så svårt som många kanske tror, säger Ian Ritchie som jobbat med att lägga program för såväl festivaler och orkestrar i trettio år. Det handlar om att föra en dialog, inte om att diktera - blir det inget samtal blir man helt enkelt hänvisad till ens egna åsikter och fördomar. Samtalet utifrån ett tema ger ett rikare upplägg och fler möjligheter.

Sen gäller det att ge idéerna en form som passar in i hela festivalen och har sin egen kraft för en konsert och ett exempel på det var samtalet kring idéer med svenske trombonisten och kompositören Christian Lindberg.

- Vi börjar med Johan Helmich Roman som jag tycker är fantastisk - vi har så mycket svenska tonsättare som är bra och det gladde mig verkligen att de här i England vill höra det för vi svenskar plockar inte fram vår egen musik, vi är urdåliga på det. Pärt, också ett fint lugnt stycke, Carl Nielsens Mollbergssvit som är levande, sprudlande och fantastiskt rolig, Nielsens är ett av de finaste verk som skrivits för kammarorkester. Sen Sibelius Impromptu, ett ganska okänt verk, väldigt lugnt och väldigt nordiskt, vackert, mjukt och allvarligt. Och sist Kundraan... 

Hur är det som artist att förhålla sig till när man får ett sådant tema?

- Jag tycker att det är bra, jag tycker att det är jätteroligt därför att man kan fokusera sig. Det finns så oerhört mycket musik och det blir väldigt lätt att man håller sig till de här Brahms, Tjajkovskij och Beethoven och så. Det gör man för att det är så kända namn och man alltid tar de mest kända. Om man då slår ner på ett sådant här ställe så har man möjligheten genom titeln att plocka fram tonsättare som inte är så kända.

City of London Festival pågår till och med första veckan i augusti

Viveca Bladh

viveca.bladh@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".