Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Musikundervisningen missgynnar många

Publicerat torsdag 23 juli 2009 kl 14.28
Åsa Bergman. Foto: Anna Dahllöv

Musikundervisningen på högstadiet handlar ofta om att eleverna lär sig musik genom att spela i rockband.

De som inte känner sig hemma i rockvärlden får svårt att leva upp till kursmålen. Det är främst tjejerna som blir missgynnade.
-Det här är ett problem, säger Åsa Bergman, musikvetare som följt trettio högstadieelever för sin avhandling i musikvetenskap.
-I tjejernas grupp så sa de att de inte hänger med, att byta ackord är jättesvårt, sa de. Men de sa inte ifrån om att det inte fungerade. Det blir ett kunskapsglapp i klassen.

Musikundervisningen på högstadiet handlar till stor del om att eleverna lär sig spela gitarr, bas och trummor. Mlet är att man ska bilda rockband och repa in egna låtar. De som redan har erfarenhet av att spela i rockband, vilket oftast är killar, klarar undervsiningen väldigt bra. Men de som spelat i exempelvis kommunal musikskola känner sig inte alls lika hemmastadda. och allra svårast är det för de killar som inte har nån tidigare musikerfarenhet alls. Att tjejerna inte klarade sig så bra, trots att de ofta duktiga i alla andra ämnen, tror Åsa Bergman även beror på att bilden av rockmusikern är så starkt förknippad med en man. Att överhuvudtaget spela elgitarr eller trummor blir en konflikt, eftersom det inte går ihop med hur man förväntas vara som tjej. Ju längre tiden gick, desto större blev kunskapsglappet i klassen som Åsa Bergman följde. De som spelade i rockband på fritiden lärde sig, både på fritiden och i skolan, medan de andra hade svårt att ta till sig kunskapen alls. Att musikundervisningen är uppbyggd kring rockbandet är ett arv från 70-talet, man ville skapa en undervisning som tilltalade elevernas musikintresse. Men Åsa Bergman menar att det blir ett pedagogiskt problem, eftersom det gynnar vissa elever. Och det finns ju faktiskt mer än bara rockmusik.
-Det går ju att jobba med musik i datorn eller analysera låtar eller spela annan sorts musik, menar Åsa Bergman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".