Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

DJ som skolämne?

Publicerat torsdag 21 januari 2010 kl 15.40

Skivspelare, mixerbord och dator är precis lika mycket musikinstrument som ett piano eller ett engelskt horn. Det tycker Göteborgs Dj-skolas grundare Alfred Obita, som siktar på att man ska kunna lära sig Dj:a på grundskolan inom två år.

Alfred Obita använder CD-spelare och dator för att mixa ihop fyra ljudfiler till en. Det är elektroniska beats kombinerade med loopade orientaliska melodier, och någonstans i smeten finns Martin Luther Kings röst också. För Alfred handlar Dj:andet inte bara om att spela skivor, utan om att skapa ny musik i symbios med dansgolvet. Men är de här maskinerna verkligen ett musikinstrument?

-Det är lika mycket ett instrument som alla andra. Det är ju slutresultatet som räknas, de här maskinerna får jobbet gjort, helt enkelt. Som ett verktyg för att göra musik, menar Alfred Obita.

Göteborgs Dj-skola samarbetar i dagsläget med Toleredsskolan i Göteborg, där ett tiotal högstadieelever valt Dj:ning som elevens val. Och nu skissar Alfred Obita på en läroplan som han hoppas ska få stöd hos skolverket och kulturskolorna: målet är att DJ-undervisning ska få samma status som till exempel pianolektioner inom två år.

Markus Görsch

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".