Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Åldersgräns för schweizisk opera

Publicerat torsdag 4 februari 2010 kl 15.59
Anne Sofie von Otter vill att operan ska följa med sin tid. Foto: Harald Hoffmann/Deutche Grammophon

Genèveoperan i Schweiz har satt en 16-årsgräns på sin uppsättning av Alban Bergs opera Lulu. Regissören Olivier Py (Pi) ska ha gjort föreställningen såpass våldsam och sexuell att den inte är lämplig för yngre. Men i Sverige verkar åldersgränser inte vara aktuella.

– Om det har varit riktigt skrämmande och otäckt någon gång så har vi gjort en rekommendation, men det är ingenting som sitter som en etikett på hela föreställningen, säger Lise-Lotte Axelsson som är chef för Göteborgsooperan. Det är någonting vi säger om någon ur publiken skulle fråga.

Åldersgräns på operaföreställningar är inte speciellt vanligt, men det dyker upp då och då. I Sverige har man nöjt sig med rekommendationer, som när Malmöoperan satte upp "Dead Man Walking" för några år sen. Men i till exempel Tyskland och Österrike barnförbjuder man vissa uppsättningar. Frågan är varför. Är man ängsligare för publikens reaktioner längre söderut, eller är det vi svenskar som är lite mesiga?

– Det tror jag inte, skrattar Lise-Lotte Axelsson som menar att programmet innehåller föreställingar som är både mer och mindre utmanande.

Anne Sofie von Otter spelade Baba the Turk i Wien förra året, en föreställning som barnförbjöds eftersom den var ganska sexuell. Bland annat fick den svenska mezzosopranen gå omkring med en stor lössnopp på sig. Föreställningen fick lysande recensioner och Anne Sofie von Otter tycker inte att operan har gått för långt på nåt sätt - tvärtom menar hon att det är bra att den följer med samhällsutvecklingen.

– Jag har aldrig sett en föreställning som har varit riktigt grov där människor har bajsat eller knullat på scen på riktigt. Snarare vore det fruktansvärt om operan skulle se likadan ut år ut och år in, säger hon med eftertryck.

– Vi som håller på med klassisk musik måste följa med vår tid. Det är kanske just det som behövs för att få fart på till exempel Kungliga operan i Stockholm - in med folk som är nakna och bajsar på scen!

Eric Öbo

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".