Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Musikundervisning knappast valfråga

Publicerat måndag 7 juni 2010 kl 15.02

Intresset för de estetiska ämnena och i skolan ökar, runt om på vår jord. Det kan man konstatera efter den andra världskonferensen för Art Education, som nyligen avslutades i Seoul Sydkorea.

Men den bilden är svår att bekräfta här i Sverige, om man läser riksdagspartiernas visioner om musiken i skolan inför valet.

Riksdagspartierna har svarat på Mitt i Musikens enkät om visionerna för musiken i grundskolan.

"Miljöpartiet vill ha kulturkonsulenter som arbetar professionellt med barnens kulturella utveckling, och låta barnen få mer inflytande.

Allianspartierna överlåter till skolans experter att utforma undervisningen.

Vänsterpartiet vill att alla elever fr.o.m. förskolan ska ges tillfälle att utöva någon eller några konstarter, till exempel musik, och dessutom möta professionell kultur. De estetiska ämnena i allmänhet, är obligatoriska i gymnasieskolan."

Ja, det är några av fomuleringarna från våra rikdagspartier, som inte verkar ha någon avsikt att göra musiken i skolan till någon valfråga, trots att det är där som många barn och unga får chansen att prova på en av Sveriges största exportvaror.

Utöver en förlängning av Alliansens skapande-skola-reform så är de konkreta förlagen inte många.

Socialdemokraterna uttrycker till exempel att de vill att musikundervisningen ska vara av god kvalitet och att alla elever ska ha musikundervisning.

Men det finns konkreta frågor som borde engagera politikerna, tycker musikern och musikläraren Tomas Lindström, som började på Kullavikskolan för tre år sedan, musiken behöver tid säger han.

-Ämnet har minst i minuter och då går det inte att fördjupa sig i ett hantverk som musik är. Både vad gäller att spela och att lyssna in varandra i musiken.

När den globala konferensen för estetutbildning hölls i Sydkorea förra veckan fanns inga företrädare för det svenska utbildningsväsendet med. Men Ulla Wiklund, utvecklingskonsult på rikskonserter, åkte på eget bevåg, och hon ser en tydlig trend i att kulturämnena i skolan uppvärderas.

-De stora ekonomierna i världen har förstått att detta är det som kommer att utvecklas ordentligt, det är den stora frågan, menar hon.

-Det betyder att alla ämnen mår bättre när de estetiska ämnena får mer plats, tillägger hon.

Det finns indikationer på att musikundervisningen i svenska grundskolan inte fungerar optimalt.

I förra veckan inledde Skolinspektionen en kvalitetsgranskning av musikämnet.

Musikämnet i skolan är också under omformning. Moderaterna har gett skolverket i uppdrag att omarbeta kursplanerna i musik.

Men det är enligt Rikskonserters skolexpert ingen lösning. Ulla Wiklund säger att det är tid som behövs.

-Problemet är att få tiden att räcka till. Jag undrar om matematiken fick lika stort utrymem som musiken, vad skulle resultatet bli då? undrar hon retoriskt.

Andreas Lindahl

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".