Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...
Mångfalden i musik- och kulturskolan

Privat initiativ kan få fler intresserade av oud

Publicerat onsdag 9 juni 2010 kl 14.12
Mousa Elias är lärare på Kulturskolan

De flesta kulturskolorna har som mål att nå alla barn, men det är mycket få som undervisar i instrument som är vanliga i t ex persisk och arabisk musik, som oud, tar och santur. Mitt i musikens enkät där svenska kulturskolor svarat visar att bara en handfull skolor erbjuder undervisning i dessa instrument.  Men en av Sveriges främste oud-spelare, Mousa Elias, som är lärare i Kulturskolan i Bredäng i Stockholm går nu i tankarna att starta oud-undervisning i privat regi.

Mousa Elias har undervisat i sex år på kulturskolan i Bredäng. Då, när Mousa Elias började undervisa, var tjänsten större och han kunde ha sju elever i veckan, nu är det nere i tre elever. Ändå menar han att intresset är större än någonsin. Men undervisning i oud på Kulturskolan finns bara i Bredäng i Stockholms kommun, inte i till exempel Södertälje- eller Botkyrka.

- Jag skulle vilja att den typ av undervisning som finns i Bredäng också finns i de andra kommunernas kulturskola. Det är jättemånga invandrare i Sverige nu och de har musiken med sig. Men ibland är det svårt att komma till Bredäng från till exempel Södertälje eller Botkyrka, men intresset finns, säger Mousa Elias.

Nu ska undervisning i oud vara på gång till hösten i de två nämnda kommunerna, berättar Mousa, och kanske kan han undervisa där då. Men lönen från kulturskolan räcker inte på långa vägar, så ett tag nu har han gått i tankarna på att starta undervisning i oud i privat regi.

- Jag vill ta hand om ouden. Så jag vill starta en privat oud-skola i Stockholm.

- Kan man se det som ett misslyckande från Kulturskolans sida att du måste starta en privat skola för att ta hand om ouden?

- Ja. Jag vill starta en skola som är öppen för alla åldrar också.

Överskrida kommun- och åldersgränserna alltså. Ytterligare en aspekt med att undervisa i privat regi är att lektionerna skulle kunna vara längre. Som det är nu har Mousa Elias tjugo minuter per elev och det är för lite, han drar nästan alltid över, något han med glädje gör. Men 40 minuter en timme per elev vore lagom, menar han. För undervisningen i oud och orientaliska instrument är viktigt. Oud blir en brygga mellan olika kulturer.

- Som vi säger: hemspråk är viktigt för invandrare. Men också musiken är viktig, att de inte glömmer sin musik som är så gammal med lång historia. Målet är att i undervisningen blanda den med ny svensk musik, och skapa nya toner.

- Blanda österländska toner med svensk folkmusik?

- Absolut.

- Så den här typen av undervisning kan alltså vara en brygga mellan olika kulturer - ett sätt att mötas?

- Exakt. Det är jätteviktigt, att verkligen blanda musiken. Till slut blir det integration, säger Mousa Elias.

Hugo Lavett
hugo.lavett@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".