Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Ny avhandling om skivbranschen avlivar talang-myten

Publicerat torsdag 21 oktober 2010 kl 14.40
"Majorbolagen i beroendeställning"
(2:39 min)
Sociologen Thomas Florén disputerar

En och annan myt kan nog avlivas när sociologen Thomas Florén i morgon disputerar på sin avhandling "Talangfabriken - om organisering, kunskap och kreativitet i skivindustrin" vid Stockholms universitet. I avhandlingen försöker Thomas Florén sätta ord på magkänslan som gjorde att en person som Brian Epstein såg storheten i The Beatles långt före den etablerade skivindustrin. För det är så, menar Thomas Florén, att det är inte de stora kommersiella skivbolagen som skapar talanger, det sköter istället små oberoende skivbolagen och talangscouter.

- Det finns en föreställning om skivbolag. I de intervjuer jag har gjort pratar man om "Myten om Talangfabriken", där alltså skivbolag som maskiner masstillverkar talang, artister och ny musik. Och jag menar att det där är en felaktig bild. Skivbolagen skapar inte sin egen talang, utan talangen utgör nåt slags input, som man kan förädla och vidareutveckla, säger Thomas Florén.

Ja de stora kommersiella skivbolagen tar helt enkelt över talanger, från små skivbolag eller talangscouter, och gör dem till fullblodsartister, menar Thomas Florén i sin avhandling.

- Man kan säga att man är medveten om problemet på de stora bolagen och att man är uttalat beroende av de små bolagens förmåga att identifiera ny musik och hitta nya artister.

Skivindustrin är starkt polariserad mellan stora och små bolag, som kännetecknas av en ekonimisk respektive konstnärlig logik, menar Thomas Florén. Och de här två drivkrafterna gynnar varandra. De kommersiella krafterna skapar nätverk, kunskap, infrastruktur och resurser. De konstnärliga - talang.

- Det finns flera som menar - kanske inte på de minsta bolagen, men de lite större - att man är beroende av majorbolagen, just för att utveckla artister vidare. Man säger själv att man slår i taket med artister. Så det finns en medvetenhet om majorbolagens resurser och de positiva effekterna, säger Thomas Florén.

Att en sociolog väljer att disputera på det här ämnet är inte lika konstigt som det låter. Det handlar om hur människor fungerar tillsammans, sociala processer och samspel. Det bottnar i en livslång fascination för personer som Brian Epstein som upptäckte The Beatles och Sam Philips som upptäckte Elvis Presley.

- Hur de har en nästan magisk förmåga att förstå storheten och potentialen, samtidigt som den etablerade skivindustrin ofta har uppvisat nåt som framstår som ett motstånd eller ointresse och inte kunnat se den här uppenbara talangen. Man kan fråga sig hur man kan missa ett band som The Beatles som blev 1900-talets största band.

- Det är den fascinationen som har lett mig in på det här hur man identifierar ny talang - och om det finns någon spänning mellan stora bolag och de enskilda personerna som ser potentialen i nya artister. Det är ingången i min forskning. Man kan säga att jag har försökt att sätta ord på magkänslan, säger Thomas Florén.

Hugo Lavett
hugo.lavett@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".