Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Öl i biljettpriset kan locka yngre publik till klassiska konserter

Publicerat måndag 25 oktober 2010 kl 14.39

Levande klassisk musik måste förändras om den ska attrahera en yngre publik visar en studie som gjorts i England och som Evening Standard rapporterar om.

Mindre formell atmosfär, samtal om musik med dirigenten och billiga biljettpriser som inkluderar öl sägs i studien stimulera unga att gå på konserter med klassisk musik.

Studien gjordes på unga mellan 24 och 36 år som gick på konserter med the London Symphony Orchestra, the London Chamber Orchestra och the Orchestra of the Age of Enlightenment och studien visar att besökarna kände sig alienerade och då hade svårt att uppskatta musiken - och orsaken till det var att de inte förstod musiken trodde intervjupersonerna själva.

Enda undantaget var Orchestra of the Age of Enlightenment OAE som har konsert serien Night Shift Något som bland andra drum n bass artisten DJ Goldie gillar skarpt.

Han tror på konceptet hos OAE där öl ingick i biljettpriset. Där höll också dirigenten ett försnack som gav musiken ett sammanhang innan konserten och uppmuntrade publiken att applådera när de kände för det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".