Jussi Björling hundra år: Mycket förbereds i USA

BJÖRLING, JUSSI
Jussi Björling ska sjunga La Boheme, mars 1960. Foto: Svt Bild

Ungefär hälften av Jussi Björlings uppträdanden ägde rum i USA, så det kanske inte är så konstigt att hans hundraårsjubileum nästa år firas inte bara här i hans hemland utan också på andra sidan Atlanten.  Där arrangerar amerikanska Jussi Björling Society bland annat en stor konferens om den svenske tenoren. Själva navet för hans framgångsrika karriär i USA var Metropolitan Opera i New York.  Markus Görsch åkte dit för att se om där fanns några spår av Jussi.

Publicerat torsdag 16 december 2010 kl 15:36

 Från det att han kom till New York som 26-åring till hans sista uppträdande 1959 så stod i princip alla dörrar öppna för Björling: han sjöng i radio, gjorde konsertturnéer och förstås massor av opera. På Metropolitan i New York var han den bäst betaldesångaren, och anågs av många vara den störste efter den ikoniske Caruso.

Björlings status var sådan att han kunde tillåta sig vissa friheter. När nye chefen Bing försökte skärpa disciplinen vad gällde repetitioner, stötte han
på problem med Jussi.
Arkivchefen på Metropolitan, Robert Tuggle berättar om en inflammerad brevkorrespondens.

Björling tyckte illa om att repetera, så till den grad att chefen Bing skällde ut honom i ett brev 1950.

– Man kan förstå Björling, säger Robert Tuggle på operans arkiv, han sjöng alltid enastående, men var samtidigt en av de sämsta skådespelarna jag sett på operascenen, och det var inte mycket en regissör kunde göra åt hans bristande talang på den punkten, oavsett hur mycket man repeterade.

– Bäst var Björling på konsertscen, tycker Tuggle, som minns kvällar på Carnegie Hall och Hunter College: Här behövde Jussi inte bekymra sig om koreografi eller vad han skulle göra med sina händer, det var bara att sjunga.

– Björling hade ett särskilt trick,  som var att när en stor aria nådde sin högsta punkt brukade han långsamt vända sig från ena sidan av publiken till den andra, så att alla kunde höra honom sjunga den höga tonen så bra som möjligt. Det var överväldigande vackert, säger Tuggle.

– Bara för att man begåvats med en sådan röst så är det inte givet att man vet vad man ska göra med den. Jussi Björling visste: han var extremt musikalisk.

Markus Görsch 

Nyckelord

Jussi Björling

Dela