Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Spotify får norsk konkurrent

Publicerat tisdag 15 februari 2011 kl 14.42
"Spotify har ju fortfarande inte penetrerat hela marknaden"
(2:07 min)
Norge konkurrerar med Spotify på miljonmarknad för strömmad musik. Foto: Pontus Lundahl / SCANPIX

Nu får Spotify en norsk utmanare i Sverige. Wimp heter den nya musiktjänsten för strömmad musik som redan finns i Norge och Danmark. Wimp kommer bland annat att satsa på aktuellt urval av musik, och nu känner man sig för på den svenska markanden.

Än så länge finns den norska musiktjänsten tillgänglig på svensk marknad i en gratisversion som är under utveckling. Det är inte klart när Wimp lanserar sin ordinarietjänst i Sverige men när det är klart så kommer musiktjänsten förutom en periods smakprov inte erbjuda någon gratistjänst.

Spotify har ju en gratisversion som finansieras av reklam- och en betaltjänst där man slipper reklam. Men den norska musikströmningsvarianten, Wimp erbjuder enbart betaltjänst för de användare som väljer att gå med efter gratisprovet. Kristin Castilllo Eldnes är informationschef på det börsnoterade företaget Aspiro som äger musiktjänsten Wimp.

– Vi ser ju faktiskt det nu, både på den svenska och norska marknaden, att det är allt fler som är bereda att betala för att haen riktigt bra tjänst. Så vi tror att det finns en marknad för det. Vi har två anledningar till att inte väljer en gratisversion: det ena är att vi vill att alla som använder Wimp får en optimal användarupplevelse, och det andra att vi vill vara med och skapa en bärkraftig musikindustri som ger intäkter till artister, skivbolag och rättighetshavare på sikt, säger hon.

För att utmärka sig gentemot Spotify satsar Wimp på en svensk lokalredaktion som sätter ihop aktuella låtlistor och rekommendera olika artister - allt för att hjälpa lyssnarna välja bland miljoner låtar.

Trots att flera skivbolag är delägare i Spotify verkar det inte hindra dem från att samarbeta med Wimp. Skivbolgate Universal t.ex. har redan ingått avtal med Wimp och Martin Glemme på universal Säger att konkurrensen bara är positiv för deras del.

– Spotify har ju fortfarande inte penetrerat hela marknaden. Det finns fortfarande användare att nå och om det finns användare som tycker att Wimp är bättre än Spotify så är det inte något som påverkar oss nämnvärt, alltså delägarskapet är en del av den deal vi har med Spotify, säger han.

Sara Moein
sara.moein@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".