Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industribyggnad med kraftig rökutveckling som följd och spridningsrisk till närliggande fastigheter. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på din lokala P4 kanal.
(Publicerat idag kl 12.35)
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Radiohead hittar nya vägar i en blödande skivbransch

Publicerat tisdag 15 februari 2011 kl 15.10
Radiohead hittar nya vägar
(1:48 min)
Thom Yorke, skivbranschens frälsare? Foto: Jason DeCrow/Scanpix

När skivindustrin blöder måste banden hitta nya vägar. Några som gått i bräschen för att locka tillbaka fansen från piratsidan är det brittiska popbandet Radiohead. När deras förra skiva, In Rainbows kom ut 2007 fick fansen själva bestämma hur mycket de ville betala. Nu på lördag släpps deras åttonde album, The King of Limbs digitalt för två fasta priser beroende på format. Senare i vår kommer skivan också som en lyxigare samlarutgåva bestående av två vinylskivor, en cd och flera hundra illustrationer.

Nuförtiden är det vanligare att diskutera hur Radioheads nya skivor ska släppas, än hur de kommer att låta.

Igår avslöjade bandet på sin hemsida att de spelat in ett nytt album, The King of Limbs, som släpps nu på lördag.

Tillkännagivandet fick stor uppmärksamhet på en gång. Musiksajten Pitchfork skriver att det är sällsynt att ett skivsläpp blir en kollektiv nyhet idag. Tidningen The Gurdian frågar sig om Radiohead kommer kunna rädda den sargade skivindustrin.

Albumet kommer att kunna laddas ned för runt 75 eller 115 kronor, beroende på vilket format man väljer. I maj kommer också en sorts lyxförpackad, dyrare variant bestående av två vinylskivor, en cd och över 600 illustrationer. Med The King of Limbs bryter Radiohead mot den gamla taktiken från förra skivan, In Rainbows som kom 2007. Då fick fansen själva bestämma hur mycket pengar de tyckte att albumet var värd. Och betala vad du vill-strategin blev en kommersiell succé. När skivan sen släpptes som fysisk cd gick den rakt in på topplistorna över de mest köpta skivorna i både Storbritannien och USA. Efter ett år hade det sålt över tre miljoner kopior världen över.

I och med det kom Radioheads sångare Thom Yorks tidigare uttalande om att det bara är en tidsfråga innan hela musikbranschen kollapsar, lite på skam.

Hur nya skivan The King of Limbs kommer att låta vet vi inte förrän på lördag. Och om Radioheads strategier kan rädda den sargade skivindustrin lär framtiden utvisa.

Hannah Cederberg
hannah.cederberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".