Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Parisoperan säljer allt fler biljetter

Publicerat fredag 25 februari 2011 kl 12.54
Parisoperan säljer bra
(2:31 min)

Trots den ekonomiska krisen som slagit hårt i Frankrike går intäkterna framåt för Parisoperan för andra året i rad. Men hur gör de då för att locka besökare från hela världen?
-Över 450 föreställningar på ett år är en av hemligheterna bakom succén, säger Françoise Roussel på Parisoperans marketingavdelning.

Och chefen, Jean-Yves Kaced, påpekar att man har publikdragande kort. De ger exempel på operor med musik av Puccini, Verdi, Mozart, Wagner och Strauss.

Med 782 000 sålda platser ökar Parisoperan sina biljettintäkter med 8 procent, det innebär intäkter på cirka 54 miljoner €uros, nästan 475 miljoner kronor för förra året.

Antalet fasta abonnemang har ökat med rekordhöga siffran 11 procent. Succén beror även på att:

-Den nya operasajten som har nästan 5 miljoner besökare lockar till många operabesök.

-Vi samarbetar med franska statens järnvägar. Vid inköpt operabiljett får resenärerna billigare tågresa från landsorten.

På järnvägsstationerna görs reklam för operabesök i Paris. Man annonserar även i radio, Tv och press.

Ändå är Pariosoperans höga intäkter häpnadsväckande. För inte bara dess två scéner Opera Bastille och Opera Garnier lockar. Konkurrensen är stenhård inom opera, balett och klassisk musik i Paris.

Viss draghjälp får man av att 30 % av publiken kommer antingen från landsorten eller från utlandet.

Fast när jag undrar om det ändå inte främst är en äldre publik som kommer, får jag det överraskande svaret att det är mycket enkelt att locka även en ung publik.

-Den unga franska publiken är ofta passionerad av opera, säger Françoise Roussel.

Jean-Yves Kaced fyller i att det som kan sätta stopp för de ungas operabesök är dålig ekonomi.

Det har man löst med billiga sista minuten biljetter. Ungdom på Parisoperan varar fram till 28 år.

De berättar även att ett besök på operan ingår i historie-, språk- och musiklärarnas skolundervisning. Besöken startar i ung ålder och återkommer fram till studentexamen.

Givetvis siktar Parisoperan på ännu högre intäkter i framtiden.

Främst ska man försöka få fler att köpa fasta abonnemang. Man kommer även att satsa på paketresor med tågresa, hotell och operabiljett.

Och i veckan ska Françoise Roussel till London för att där starta samarbete med resebyråer som kan locka fler britter att göra operabesök i Paris.

Idag arbetar ett tiotal personer med marketing på Parisoperan.

-Hade vi bara lite fler anställda, så skulle det va' enklare att sälja ännu mer biljetter, säger Jean-Yves Kaced och Françoise Roussel.

-Men i vilket fall - vi kör på!

Johan Tollgerdt

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".