Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Nya format rumsterar om i musikbranschordningen

Publicerat tisdag 8 mars 2011 kl 16.08
Musikbranschen följer utvecklingen av nya musikkoncept
(2:05 min)

Även om The Ark inte fick godkänt av Skatteverket för att ta ut sex procents moms istället för normala tjugofem procents moms för sin kombinerade skiva och tidning, så följer branschen det nya konceptet med intresse.

– Jag tycker nästan The Ark-fallet visar på att man varit intresserad av att gå tillbaka till ett avancerat gammalt vinylformat nästan och det tror jag kommer att fortsätta vara intressant för utgivaren av cd-skivor som vill få extra uppmärksamhet, och som vill få någon slags konkurrensfördel mot övriga produkter som gör att du som konsument ser den här produkten tydligare, säger Ludvig Werner, vd för Ifpi i Sverige.

Ifpi har bland annat hand om försäljningsstatistik från skivbutiker och ställer samman topplistorna i försäljning och håller koll vilka skivor som säljer guld och platina. Men alla skivor som ges ut i Sverige blir inte automatiskt registrerade av Ifpi och när The Ark nu gav ut sin skiva ihop med en tidning då gjorde Ifpi först en bedömning om det skulle räknas som en skiva.

– Att den kom med på topplistan... det var en ny skiva med ett band och det var egenskriven musik och där tidningen egentligen inte var en tidning utan faktiskt en uppförstorad, ambitiös booklet till den musiken. Det är båda delarna så att säga på en gång, både reportage och foton och så vidare men kopplat till the Ark. Så det var inte ett svårt beslut, men det var heller inte självklart, vi var ju tvugna att titta på vad det var för produkt.

The Ark hade möjlighet att sälja i långt fler butiker än vad en vanlig cd-kiva skulle ha gjort - är det rättvist mot andra artister som ligger på topplistan?

– Ja, det tycker vi någonstans ändå. Målsättningen med topplistan är ju att väldigt stor del av de platser som säljer musik ska rapportera till listan. Nu är ju antalet försäljningspunkter mycket färre än vad det var för några år sedan eftersom vi har mycket färre butiker som säljer cd-skivor idag i Sverige än tidigare. Men därför tycker vi nog åt andra hållet att det är viktigt att försöka få med alla de produkter som säljs i alla de butiker som totalt vill sälja skivor. Men vi måste förstås få en tillförlitlig och trovärdig leverans av försäljningsdata men om de kraven uppfylls så vill vi att så många som möjligt ska vara med och rapportera, säger Ludvig Werner är vd för skivbranschens intresseorganisation Ifpi.

Viveca Bladh
viveca.bladh@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".