Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Verk för ögat i dagarna två på Stockholms konserthus

Publicerat fredag 11 mars 2011 kl 12.56
Konserthuschefen Stefan Forsberg berättar
(3:09 min)
Så här kan det se ut. Mussorgskijs Tavlor på en utställning. Leif Ove Andsnes, piano Foto: Jan-Olav Wedin

Musik som också framförs visuellt hör fortfarande till ovanligheterna men blir allt vanligare på våra konserthus, och ett av de europeiska konserthus som gärna har det är det i Stockholm. Där uruppförs nu inte mindre än två sådana här verk, det första på Europa-nivå.

- Det gäller ju att se till att man förvaltar en tradition men som också ska vara i rörelse någonstans och den rörelsen måste ju vara framåt enligt mitt sätt att se det och då måste man reflektera över det som finns runtomkring, säger konserthuschefen Stefan Forsberg.

Nu har det slumpat sig så att huset kommer att ha två uruppföranden av verk som också framförs visuellt den här helgen. Det ena är "Up-Close" som avslutar ett helkvällsprogram på temat kärlek och ensamhet, och som har skrivits av den holländska tonsättaren och filmaren Michel van der Aa för Amsterdam sinfonietta, deras konstnärliga ledare Candida Thompson och den argentinska cellisten Sol Gabetta.

Bland det första van der Aa såg framför sig var en scen som bestod av två delar; en filmduk till vänster och till höger en ensemble och en cellosolist, och utifrån det har han utvecklat verket till en kommentar om kommunikation som inte når fram.

- Den gamla kvinnan i filmen som visas under verket försöker kommunicera med någon men vi får aldrig veta med vem, säger van der Aa. Det fysiska rum där musikerna sitter, stolarna och notställena, speglas i filmen och kvinnan som bor där är enligt van der Aa "nästan som ett alter ego till den unga cellisten", men det finns en risk med att visa film tillsammans med musik, säger han, för att film stjäl uppmärksamhet.

- Så vad jag försöker göra med mina visuella lager är att se till att de aldrig konkurrerar med musiken. Under ett cellosolo till exempel spelar jag aldrig film", berättar han.

"Up-Close" fortsätter ut i Europa

"Up-Close" och det program det ingår i fortsätter sedan vidare till fler europeiska konserthus som har beställt det.

Om filmduken står till vänster på scenen i Michel van der Aas verk så står den bakom musikerna när den ganska nya ensemblen Heavy Breeze med företrädesvis svenska musiker på konserthuset uruppför föreställningen "A video art concert" tillsammans med videokonstnären Petra Lindholm.

- Jag tyckte att det lät spännande på en gång, och eftersom jag gör musik själv för det mesta så tyckte jag att det kunde vara skönt att göra det på ett annat sätt en gång emellan. Bara koncentrera mig på bilderna så det har varit en jättespännande resa, säger hon.

Musiken är skriven av Arne Löthman och Petra berättar att också hon försökt vara ett instrument med sina bilder. Det handlar bland annat om hur hon har klippt bilderna.

- Jag har gjort litet sådant. Innan jag kom in på konst var trumman mitt favoritinstrument - och då kan jag istället med bilderna trumma mig fram. Så det känns jättekul tycker jag, med rytmen.

Efter konserthuset i Stockholm väntar Uppsala på söndag för "A video art concert".

Berit Nygren

berit.nygren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".