Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Debatten om turkisk upphovsrätt rasar inför EU-besök

Publicerat måndag 2 maj 2011 kl 15.53
"Att gråta krokodiltårar för att man säljer färre cd-skivor"
(3:14 min)
Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

De turkiska upphovsrättslagarna diskuteras ivrigt inför EU-besök om några veckor. Är Turkiet "100 år efter i tiden" när det gäller musikers rättigheter, eller ett land som nu är utsatt för de stora internationella skivbolagens PR-kampanj, det är frågan.

Multimediaprofessorn Roger Wallis lutar åt det senare och pekar på ett möte om de turkiska upphovsrättslagarna som megamusikbolagen Universal och BMG Sony, arrangerade i Istanbul förra veckan.

- Det här mötet i Istanbul var organiserat av två stora internationella musikbolag. Och jag tror att det som ligger bakom det var att det stora möte som kommer senare i maj med representanter för EU som ska kolla de turkiska upphovsrättsslagarna. Om man ska ta in Turkiet i Unionen och man vill väldigt gärna skrämma upp politikerna tror jag men faktum är att om man ser på motsvarigheten till Stim som heter Mesan, har de ökat sina inkomster, säger Roger Wallis.

Turkiets motsvarighet till STIM - Mesam - som förvaltar musikskapares ekonomiska rättigheter, enligt de turkiska upphovsrättslagen, har alltså sedan 2004 ökat sina inkomster. Från 20 miljoner svenska kronor till nuvarande 150 miljoner om året berättar Roger Wallis. Ändå var oron stor på det möte som skivbolagen arrangerade förra veckan. "Turkiet är 100 år efter resten av världen" när det kommer till upphovsrätt, sa popmusikern Fuat Güner på mötet. Och ett av de musikbolag som låg bakom mötet, Universal gick ut med att försäljningen av album har minskat med 40 procent sen 1995.

- Men det beror inte på pirateri eller fildelning, det beror på att folk vill ha musik på mp3-spelarna. Turkiet är oerhört avancerat när det gäller elektronik, it, mobiltelefoner och etc. Att gråta krokodiltårar för att man säljer färre cd-skivor har inget med pirateri att göra alls.

Krokodiltårar eller inte så ser också Roger Wallis vissa upphovsrättsproblem i Turkiet. Men den problematiken är mer av samma slag som det öde folkvisan "The Banana Boat Song" från Jamaica fick. Sångaren och skådespelaren Harry Belafonte står som upphovsman till den, trots att det är en gammal slavsång som han, spelade in först 1956 tillsammans med en massa annan jamaicansk folkmusik.

- Vad som händer när den västerländska upphovsrättstraditionen kommer in i länder som har kollektiv upphovsrättstradition; det är mycket folkmusik, folk utvecklar låtar tillsammans, då kan man ta dessa låtar arrangera det och säga att det är jag som äger det här. Det har hänt många gånger med verk från Afrika och inte minst Jamaica och Trinidad. Och vad jag kommer på det "The Banana Boat Song", om man slår upp den då är det Harry Belafonte och en kille i New York som har skrivit arrangemanget och alla pengar går till dem. Men egentligen skulle alla pengar gå till alla till de ättlingar som lastade bananer på båtarna på Jamaica, Säger Roger Wallis.

Sara Moein
sara.moein@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".