Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Sjunga - dunderkur för barns hjärnor

Publicerat onsdag 11 maj 2011 kl 14.32
– Man kan sluta sjunga för sina barn först när de själva har börjat sjunga .
(2:45 min)
Barnvisetonsättaren Alice Tegnér sjöng också för barn. Foto: Scanpix

Genom att sjunga för barn varje dag, kan föräldrarna undvika att deras små utvecklar språkliga problem senare i livet. När föräldrarna sjunger med sina bebisar, bidrar det till att förbereda barnens hjärnor att lära sig språket. Musik och dans är inte bara nyckel till språkliga färdigheter utan alla andra förmågor, det framgår i en ny brittisk bok.

"En kulen natt, natt, natt Min båt jag styrde På havets vågade, vågade våg Så skummet yrde Och vart jag sågade, sågade såg På havets vågade, vågade våg Där ner I djupet-e-pet-e-pet-e-pet En fisk jag såg Och det var DUUUU!"

Sjunger Mamma för Sigrid 1,5, där de sitter bakom mammas skrivbord på jobbet. Samtidigt som mamma sjunger hjälper hon till med Sigrids språkliga utveckling och all annan inlärningsförmåga. Om musikens betydelse, under den tidiga barndomen kan man läsa i brittiska författaren Sally Goddard Blythes nya bok "The Genius of Natural Childhood".

- Det är för mycket fokus på att läsa, skriva och använda siffror under den tidiga barndomen. Och för lite fokus på fördelarna med sång och rörelser, i alla fall i den brittiska skolan, där barn börjar som 4,5 eller 5-åringar, säger Sally Goddard Blythe, som till vardags är chef för ett neurofysiologiskt och psykologiskt institut.

Allt skrivande och inlärning av siffror sker på bekostnad av lek, dans och sång som bygger grunden till barnens inlärningsförmåga. Kroppen är involverad i livets alla aspekter.

- För att kunna läsa måste man ha utvecklat förmågan att kontrollera ögonens rörelser. För att kunna lära läsa sig att avkoda snabba strömmar av ljud, behöver barnen bland annat ha lyssnat på mycket musik i tidig ålder. Genom det lär de sig sortera de olika ljuden.

För barn är musik och rörelse ett övningsfält som är nyckel till att utveckla alla andra senare färdigheter, menar Sally Goddard Blythe. När det gäller musik, är det bättre att sjunga "live" än bara sätta på en CD. Spädbarn är särskilt mottagliga för sång som kommer direkt från föräldrar.

- Barnen får ju inte den fysiska interaktionen på samma sätt, när de lyssnar på ngt som är bandat. När vi hör livemusik blir fler sinnen än bara hörselsinnet stimulerat. När föräldrar sjunger lär sig barnen också tolka kroppsspråk. De får lyssna aktivt, stanna upp och ge respons jämfört med om de enbart serveras inspelad musik.

Att sjunga med en förälder är för bra för utvecklingen av den ömsesidig kommunikation helt enkelt. Men när kan en förälder sluta sjunga för sina barn?

- Man kan sluta sjunga för sina barn först när de själva har börjat sjunga säger en skrattande Sally Goddard Blythes som själv sjöng för sina barn framtill att de började sjunga i kör.

Sara Moein
sara.moein@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".