Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Sveriges musikliv kartläggs

Publicerat onsdag 29 juni 2011 kl 15.00
Kompositören i centrum
(2:36 min)
Tobias Nielsén, kulturekonom.

En enda låt kan skapa 110 jobb - det är en slogan från den svenska musikbranschen. Är det sant, och i så fall hur, och vilka jobb? Organisationen Musiksverige ska nu göra den första kartläggningen av Sveriges musikekonomi.

Kulturekonomen Tobias Nielsén förklarar med hjälp av en liknelse hur det hänger ihop:

– Jag brukar se det som ett solsystem. Tänk dig olika cirklar där du i mitten har en sorts kärna som bidrar med energin som får allt annat att snurra.

Solen som sprider energi är i den här modellen kompositören, och det som Tobias Nielsén och hans kollegor försöker göra är att ta reda på exakt hur det här solsystemet hänger ihop - hur många jobb är direkt beroende av att det skrivs musik i Sverige - och vilken sorts jobb handlar det om?

– Vi kan ju börja nära den här kärnan - artisten - där har man förlaget, skivbolaget, producent och ljudtekniker... Och så kan man fortsätta kedjan med lanseringen: alla som tar bilder, formger och de som hanterar skivor och distribuerar. Och sedan de digitala distributionsformerna, tänk Spotify.

Men man kan gå längre ändå menar Tobias Nielsén: detaljhandeln säljer hemelektronik, den kommersiella radion reklamslåttar; och så musikjournalister och alla de som jobbar på konserter och andra musikevenemang. Man kan dessutom i viss mån räkna in helt andra näringar som tjänar pengar på så kallad musikturism:

– I Dalhalla till exempel har man beräknat att varje besökare spenderar runt 2.000 kronor på annat i samband med sitt besök, och när Bob Dylan spelade i Malmö var motsvarande siffra runt 1.000 kronor.

I Sverige har den här sortens kartläggning alltså aldrig tidigare gjorts - men man kan nämna att EU räknade ut 2007 att de så kallade kulturella och kreativa näringarna omsätter mer pengar än vad bilbranschen gör, men då räknar man till exempel med mode och design.

Tobias Nielsén anser att musiken idag befinner sig mellan två stolar i Sverige, musikers arbete platsar ofta varken inom kultur eller näringsliv. Med den här nya undersökningen vill organisationen Musiksverige ändra på det.

– Alla de stödsystem som finns för företagande och entreprenörskap; att man tar även musikentreprenörer på allvar. Och att man ser att musik, och inte bara institutionsmusik, kan ha kulturella värden.

Den 4 juli presenteras projektet i Almedalen, och hela kartläggningen av de svenska musiklivets omsättning och export ska vara klar efter årsskiftet.

Markus Görsch
markus.gorsch@sverigesradio.se

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".