Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Sångare hjälper callcenter

Publicerat måndag 23 augusti 2004 kl 15.50

Personalen vid ett call center i Storbritannien har tagit hjälp av en av landets ledande operasångerskor för att bli bättre på att tala och ta kunder. Det är British Gas som tar hjälp av sopranen Linda Richardson vid English National Opera. Richardson har lärt personalen såväl försäljningsknep som andningsövningar och vokal workout (P2 Mim 23/8)

”Träningen tar upp sådana saker som att din inställning och kroppshållning påverkar tonen och klarheten i din röst. Talar vi klart behöver våra kunder inte be oss upprepa saker igen på telefonen, säger en företrädare för British Gas till det brittiska radio- och tv-bolaget BBC.

Personalen har också fått lära sig lättsamma operafraser för att värma upp stämbanden. Linda Richardson har nyligen gjort ett triumfartat framträdande i Valkyriaritten vid Glastonburyfestivalen och kommer snart att framträda som bland andra Helena i ”En midsommarnatts dröm”. ”Det är inte bara sångare som behöver lära sig att använda sina röster effektivt”, säger Linda Richardson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".