Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...
skolinspektionen

"Rektorer måste ta ansvar för musikundervisningen"

Publicerat onsdag 2 november 2011 kl 15.16

För ett par veckor sedan uppmanade Musiklärarnas riksförening landets musiklärare att stoppa undervisningen i en protest mot den ohållbara arbetssituationen.

Anledningen är att musikundervisningen sker i för stora grupper, med tinnitus och svårigheter att sätta rättvisa betyg som följd.

2 500 skolor informerades om protesten.

– Eleverna ställde sig positiva, de hade stor förståelse, säger Kristina Stenborg, som är ordförande i Musiklärarnas Riksförening, och initiativtagare till aktionen, och hon är nöjd.

Det är fortfarande så att musiklärare ringer till mig. Jag hoppas på att fortfarande få in fler listor. Det är många musiklärare som skriver brev och säger att de är förtvivlade och inte klarar av uppdraget som de har fått.

Det var den 6 oktober som Sveriges musiklärare uppmanades att avbryta lektionerna, presentera upproret för eleverna och därefter ge dem möjlighet att skriva under kravet på musikundervisning i halvklass. Upprinnelsen till aktionen var en rapport från Arbetsmiljverket, och Skolinspektionens granskning av 35 grundskolor som utfördes i våras. Den visade att musikundervisningen i landet har stora brister. Dålig organisation, och brist på både instrument och utbildade musiklärare är några av problemen. Och musikundervisningen skiljer sig också stort i de olika skolorna.

Håkan Sandström är undervisningsråd på Skolinspektionen, tycker att skolans huvudmän och rektorer måste ta ansvar för att ta tillvara på musikundervisningen möjligheter. För granskningen visar också att musikämnet är populärt hos elever fyller en viktig roll för den kreativa utvecklingen.

– Vi tycker naturligtvis att det är bekymmersamt att eleverna får olika tillgång till bra musikundervisning. Men man kan ju vända på frågan, ämnets stora möjligheter nyttjas inte. Musikämnet är ett ämne med erhört många fantastiska möjligheter. Rektorer, huvudmännen måste ta ansvar.

Hannah Cederberg
hannah.cederberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".