Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

En djupare sida av Sweeney Todd

Publicerat fredag 4 november 2011 kl 14.01
I Lund vässas knivarna
(4:23 min)
Sweeney Todd på Lunds stadsteater. Bild: David Richter/SR.

På Lunds stadsteater kommer rak-knivarna gå varma i höst. Då satsar nämligen musikal-sällskapet Pipedream på Stephen Sondheims Sweeney Todd.

Och som vanlig när Pipedream sätter upp blir det både proffs och amatörer på scen.

Huvudrollerna - barberaren Sweeney Todd, som skär halsen av kunderna som en hämnd på samhället och Mrs Lovett, som bakar pajer av dem, görs av Johan Wikström och Monika Tyllgren.

Förra året fyllde Pipedream tio år, så då anser man sig också redo för sondheims musik som ju ofta betraktas som lite mer krävande än många andras. På scen blir det en ganska traditionell version i tidsenlig Londonmiljö. Man kan ju tycka att Sweeney Todd är en rakt igenom ond person. Men det finns en djupare sida, menar Johan Wikström. Det är trots allt en person som varit utsatt för våldsamma orättvisor.

– Jag försöker att inte ta fasta på den där rena ondskan eller hämndbegäret, att spetsa det för mycket, utan att försöka tänka sig in i hur det är att gå och bära på den här hämnden och äntligen få chansen att ta den. Så det är kanske inte så mycket törsten efter blod utan snarare att man vill ha rättvisa.

På scen är det ett 30-tal medverkande, både amatörer och proffs. I diket nio musiker.

Det man upptäcker med musiken ju mer man jobbar med den, är att den är så sammansatt, säger dirigenten Jonas Nydesjö.

– Det känns som det finns en plan för allting, varje ton som orkestern spelar är i synk med det som händer på scen. Sånger som är skrivna väldigt dramaturgiskt bra, inte bara med målet att vara en hitlåt utan snarare lägga upp för dramat på bästa möjliga sätt. Så det är väl unikt för det här partituret och många av Sondheims musikaler att han skriver för dramat i första hand och inte för att göra största hiten.

Men det är också erkänt svårt – tar ni er vatten över huvudet?

– Det tycker jag inte – bara ur orkesterns synvinkel så har vi satt ihop en fantastisk orkester men med en reducerad orkestrering så vi har samma musik men med mindre folk i orkestern och på scen, så på vårt eget sätt så tycker jag att vi gör föreställningen rättvisa fullt ut.

David Richter
david.richter@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".