Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Militärmusikernas pedagogik under lupp

Publicerat onsdag 9 november 2011 kl 14.00
"De behövde en försörjning"
(2:40 min)
Militärmusikerna har haft stor betydelse för Sveriges musikliv, menar Maria Westvall vid Örebro Universitet. Foto: Sven Rosenhall/SVT Bild

Musikskolans pedagogik och tillkomst berodde till stor del på militärmusikerna. Det säger Maria Westvall, som är lektor vid Örebro universitet.

- De behövde en försörjning. Vissa hade tidigare varit bud på någon firma eller jobbat i affär, och det här var likvärdigt. Men det här var mer spännande och det fanns ett mer kollektivt sammanhang som de ingick i, och det var också ett sätt att utbilda sig. Men de var i samma ålder som springpojkarna.
De var inte så gamla?
- Nej, nej. Många var 13-14 år när de började.

De var inte mer än 13-14 år gamla, militärmusikeleverna på 1940-talet. De sökte till militärmusiken för att få en försörjning och en utbildning, men det var just dom som kom att forma musiksverige. Maria Westvall säger att deras inställning ofta var hantverksmässig - vem som helst kan lära sig spela musik med hjälp av övning och en lärare. De var bruksmusiker som kom att utvecklas till eldsjälar inom musiksverige, och deras pedagogik låg till grund för musikskolans framväxt.

- De har funnits med hela tiden. Först inom militärmusiken, sedan regionmusiken, sedan länsmusiken. Så de har varit en betydande del av vårt samhälles musikliv - i olika produktioner och sammanhang. Men också som pedagoger, förstås. Många som tidigt var i kommunala musikskolan var militärmusiker. Så visst har det präglat en stor del av vårt musikliv, säger Maria Westvall.

Men det är inte bara ett historiskt intresse som gör att Maria Westvall vill forska om militärmusikerna. Hon säger att det finns mycket att lära av den pedagogik som de fick med sig från sin egen bana inom det svenska musiklivet. För militärmusikerna är på många sätt en kontrast till tanken på att unga begåvningar ska ges företräde inom den tidiga musikutbildningen.

- Vi har ganska mycket att lära. Vi kanske ska fundera på hur vi undervisar och hur vi ser på personen vi jobbar med, vad vi tror det finns för möjligheter. Och kanske också att det finns ett intresse som väcks i det kollektiva. Att man ingår som en del i ett musikaliskt sammanhang. Det tror jag stärker det individuella musicerandet. Så vi kan se över sådant mycket mer, tror jag. Framförallt inom den obligatoriska musikundervisningen, säger Maria Westvall vid Örebro universitet som fått 760 000 kronor av Vetenskapsrådet för att forska om musiklivet för 1940-talets militärmusiker.

Morris Wikström
morris.wikstrom@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".