"Man gör sig livegen"

Coacherna och programledare i The Voice samlade. Bild: Henrik Montgomery/Scanpix.
Coacherna och programledare i The Voice samlade. Bild: Henrik Montgomery/Scanpix.

20 procent av sidoinkomsterna och rätten till sin personlighet. Unga musikbegåvningar tvingas sälja en hel del för att för att vara med i Tv4:s talangtävling The Voice. Mitt i Musiken har tagit del av kontrakten som musikerförbundets jurist Per Herrey säger är bland de värsta han sett.

Publicerat tisdag 17 januari 2012 kl 13:56

– Det här är absolut bland det värsta jag har sett. Så är det. Man gör sig livegen. Vad ska priset vara för att få vara med i ett tv-program. Jag tycker att det är väldigt positivt att man lyfter fram musik och att artister får visa upp sig men vad ska priset vara för att få vara med. Måste man verkligen bli livegen?

En signatur i ett 27-sidigt kontrakt är en förutsättning för att vara med i Tv4's nya talangjakt the Voice. Och kontraktet är bland det värsta som svenska musikerförbundets jurist Per Herrey har sett.

Avtalet är ett så kallat 360-avtal. Det vill säga att det täcker 360 grader runt om, för att få vara med i tävlingen så måste artisten gå med på att världens största musikbolag, Universal, får rättigheterna till allt som har med artisten att göra. Inte bara rätten till kommande skivor, utan även till all musik som artisten skriver, alla t-shirts, porträtt, biografi – till och med en exklusiv rätt till personligheten står med i avtalet som artisterna får skriva under.

Ett så kallat 360-avtal är standard i tv-branchen, men det som gör detta exeptionellt är bland annat att skivbolaget inte bara tar betalt för det artisten gör åt skivbolaget utan även 20 procent av bruttoinkomsten för det artisten gör vid sidan om.

Unik karriärmöjlighet

Per Sundin, vd på svenska Universal, säger att de ger artisterna en unik karriärmöjlighet, och då kostar det också extra.

– Det är inte en artist som redan har en karriär som vinner det här programmet utan det är personer som skulle vilja ha en karriär och som kanske inte brutit igenom och då är det en fantastisk möjlighet. Men då kostar det också. Och det kostar också i form av att man måste dela med sig av vissa typer av intäkter.

– Alltså de här programmen genererar enorma intäkter, säger Per Herrey, men det betalas väldigt lite till de medverkande.

Musikerfacket är mycket kritiska till de villkor som tv-produktionerna ger. Så kallade 360-avtal, som de menar sätter konkurrensen ur spel. Tidigare kunde parterna på musikmarknaden ställa krav på varandra. Managerna bevakade artistens rättigheter gentemot exempelvis ett stort skivbolag, men när bolagen tar på sig alla roller så får en oerfaren artist en väldigt svag position menar musikerfacket.

Men artisterna som är med har ändå skrivit på det 27-sidiga kontraktet. Men har de förstått vad det innebär? En artist som Mitt i Musiken varit i kontakt med har uppgett att den inte har förstått att kontraktet kan påverka artistens verksamhet utanför den här produktionen.

Per Sundin på Universal tycker att de har gjort villkoren mycket tydliga.

– Vi har haft tre jurister närvarande, två från Universal och en från produktionsbolaget Nordisk film och tv här i Sverige som har påpekat, gått igenom avtalspunkterna för att försäkra oss om att de förstått vad de har skrivit på.

Det står här att Unviersal äger rätten till artistens personlighet – vad menas det?

– Det vill jag inte kommentera.

Varför inte det?

– Jag vet inte vad jag ska svara på frågan. Det är en del av skrivningen som hänger med från det internationella avtalet. Jag tycker att det är en olycklig formulering och den är inte så klockren. Man ska komma ihåg att det här är ett avtal som inte vi har konstruerat i Sverige utan det är ett internationellt avtal som är konstruerat för den internationella marknaden som vi måste följa.

Mitt i Musiken har tagit del av det konfidentiella kontraktet, som artisterna måste skriva på för att få deltaga. De experter som Mitt i Musiken varit i kontakt med, säger att det här avtalet inte skiljer sig nämnvärt mot hur det ser ut i branschen idag.

Universal kontrakterar artisterna genom så kallade optioner och enligt musikerförbundet kan det röra sig om 8-10 år om alla optioner utnyttjas fullt ut. Rättigheterna till kringförsäljning, så kallad merchandise, kan Universal till exempel utnyttja under sex år.

Andreas Lindahl
andreas.lindahl@sr.se

Dela

Användarkommentarer

4 Kommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare av sverigesradio.se och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar Sveriges Radios regler för kommentering

Visa fler