Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Wimp lockar kunder genom tv:n

Publicerat tisdag 24 januari 2012 kl 14.58
Tobias Nielsen: "De som begränsar sig till en enhet kommer att bli förlorare"
(2:20 min)
Kommer tv:n att ta datorns plats som första musikkälla? Foto: Bertil Ericson/Scanpix.

Musiktjänsten Wimps förser alla Canal digitals kunder med strömmad musik direkt i tv:n. Det är det senaste exemplet på kapplöpningen om arenorna mellan de största musiktjänsterna för strömmad musik.

I fjol gick Spotify ihop med Facebook, och de har tidigare också samarbetat med Telia. Tobias Nielsén, kulturekonom och vd för bokförlaget Volante, tror att vi bara sett början på musiktjänsternas företagssamarbeten.

– Helt uppenbart är att båda tjänsterna försöker hitta sätt att nå nya marknader. För Spotifys har Facebooksamarbetet betytt jättemycket, inte minst för intåget på den amerikanska marknaden. Och Wimp försöker nå stora delar av Europa. Det är en intressant kamp mellan vad som är centrum i varje persons underhållsningsvärld – är det tv:n eller datorn? Under lång tid trodde man datorn, eller nya typer av datorer som Ipaden. Men vi ser också att nya tv-apparater blir smartare och kommer med fler appar, och också blir användarvänliga när det gäller att strömma musik.

I fjol tog den digitala skivförsäljningen steget om den fysiska skivan i Sverige. Och fler och fler svenskar betalar för strömmad musik på internet. I fjol växte Spotify från 750 000 betalande användare till 2,5 miljoner. Musiktjänsten har i dag tio miljoner användare totalt, spridda över tolv länder. Den norska motsvarigheten till Spotify, Wimp växer också snabbt. I dag har man 350 000 kunder (att jämföra med 100 000 i början av 2011), i Sverige, Norge, Danmark och Portugal. Musiktjänsterna kämpar hårt för att erövra olika publikrevir. Spotifys allians med Facebook blev en högvinst för musiktjänsten, som den första samarbetsveckan fick drygt två miljoner nya användare.

Nu har alltså Wimp riktat in sig på Canal digitals 700 000 kunder, som nu får musiktjänsten direkt i tv:n gratis. Tobias Nielsén tror att det är företagen som blir nycklarna när musiktjänsterna försöker ta över fler arenor.

– Jag tror att de här strömningstjänsterna tittar väldigt mycket på olika företagssamarbeten för att nå en mängd användare på en gång, som Telia- och Canal digital-samarbetet, att knyta upp olika mobiloperatörer och tv-tjänster. Det kommer vi att få se väldigt mycket mer av framåt. Själv tror jag att det är viktigt för de här tjänsterna att finnas på alla de olika de här enheter som man har med sig. De som enbart begränsar sig till en kommer att bli förlorare.

Hannah Cederberg
hannah.cederberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".