Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Norman Lebrecht optimistisk inför den klassiska musikens framtid

Publicerat tisdag 3 april 2012 kl 15.13

Den klassiska musikens kanske skarpaste penna var i Sverige i helgen. Norman Lebrcht är känd för att han redan för trettio år sedan utmålade den klassiska musikens död. Han har gått till angrepp på superkändisar som dirigenten Valerij gergiev och han väjer inte för att vara obekväm i den frackklädda musikens värld. Han är fortfarande kritisk men övertygad om den klassiska musikens nödvändighet i dagens informationssamhälle.

- På det sätt vi lever på idag blir klassisk musik, själva konserten, en tillflykt. Du är okontaktbar. Vilken mer plats kan du gå där din chef inte kan nå dig?

Nej Norman Lebrecht är övertygad om att den klassiska musiken fyller en viktig plats i vår tid och i våra liv. Det är en tillflykt och ett andrum. Utmaningen är bara att få den yngre generationen att inse det, så att inte förbindelsen mellan klassisk musik och det dagliga livet försvagas ytterligare.

Vad som måste ändras är sättet klassisk musik presenteras på. Norman Lebrecht säger, med glimten i ögat, att vi kan lära oss ett eller annat av de fundamentalistiska religionerna som attraherar nya anhängare genom att stå där vid porten till kyrkan, moskén eller synagogan och bjuder in till samtal och en gratis lunch. På samma sätt kan konserthus locka med gratisbiljetter, flexibla tider, och öppna för dialog efter föreställningen till de som ännu inte är övertygade om att de behöver den klassiska musiken i sina liv.

- Det står inte skrivet i Bibeln att konserten måste börja halv åtta på kvällen. Det är bara konventionen. Om inte det fungerar för den yngre publiken, låt oss ha konserter klockan tio istället.

Norman Lebrech har varit en omstridd skribent i över trettio år. Han har skrivit ett dussintal böcker, mest känd är han för When the music stops från 1997, om skivbranschen och den klassiska musikens död. Idag är han mer optimistisk.

Hans senaste bok är om den österrikiste tonsättaren Gustav Mahler och heter Why Mahler?, Varför Mahler, och bara det, att man kan ställa sig en sån fråga visar att den klassiska musiken har något att säga oss idag. Vi är inne i en kris. Men den är inte permanent. Det viktigaste är samtalet, att prata om våra upplevelser och bjuda in den nya generationen till samtalet, säger Norman Lebrecht.

Hugo Lavett
hugo.lavett@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".