Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Debatten om sex på operascenen fortsätter

Publicerat torsdag 5 april 2012 kl 14.28
Per Feltzin om den senaste operadebatten
(3:22 min)
Göteborgsoperans uppsättning av Lady Macbeth från Mzensk. Foto: Mats Bäcker

Den senaste veckan har en debatt om sexismen på scenen rasat i operavärlden. Efter musikkritikerns Gunilla Brodrejs artikel om Göteborgsoperans uppsättning av Lady Macbeth från Mzensk, och det efterföljande bråket med Göteborgsoperans dramaturg Göran Gademan har många ifrågasatt hur man gestaltar sex och lust på scen.

Malena Ernman har också i veckan berättat om hur hon känt sig utsatt som kvinna i en mansdominerad värld.
Vår reporter Hannah Cederberg fångade Kulturnytts operakritiker Per Feltzin och frågade varför den här typen av debatt uppstår just kring operan.

– Jag tror att man är lite ovan vid att diskutera sexualitet på operan. I samband med det kan det dyka upp vad man kan kalla avarter, att någon tar i för mycket, att man inte riktigt kan hantera det. På teatern har man diskuterat nakenhet och sexualitet mycket längre, sedan 1950-60-talet. Men på operan ville man så länge ha kvar kostymerna, det finns en enorm tradition där, så när man får möjlighet att uttrycka sexualiteten på det här sättet så vet man inte riktigt sina gränser, och det tror jag orsakar diskussion.

Så det är något undertryckt under lång tid och sedan blir det...
– ... En explosion. Det är självklart så att det också handlar om den manliga blicken, manliga regissörer, att den kan gå totalt snett. Och jag är ju också man, det är jättebra att vi har den här diskussionen. Jag har genom åren sett vissa regissörer som inte har dröjt särskilt länge innan en sopran kläs av på scenen och man tänker: "behövdes det där verkligen för att visa det som operan vill visa?"

Har du något exempel på när du reagerat på det här?
– Senaste gången var Julius Ceasar på Folkoperan , där fanns det flera situationer där jag tänkte: "varför ska Carolina Blixt sjunga den här arian i fem minuter med naken överkropp?" Det enda vi ser på är hennes bröst, vi glömmer vad hon sjunger om och vad vill hon visa. Och det fanns andra scener där jag tänkte: "om jag nu ser rätt, varför har hon inga trosor på sig?" Man måste bestämma vad det är musiken och dramatiken. Vad tillför det om hon är naken?

Vad tyckte du om föreställningen som diskkuterats nu, Lady Macbeth?
– Jag tyckte till skillnad mot Gunilla Brodrej att man verkligen visade kvinnans utsatthet. Det var inget lustfyllt i våldtäkten som finns i operan. Man fram lady Macbeths längtan efter kärlek, sex eller whatever, samtidigt som det fanns en förnedring i hela situationen, så jag uppfattade den på ett annat sätt, men jag är ju man, jag kanske har min manliga blick? Det vet inte jag, men det är min uppfattning och Gunilla Brodrej måste ju ha sin.

Du jämförde Lady Macbeth med föreställningen Salome?
– Just det, det är så lätt att ta sexualiteten för den är lättare att diskutera, men det finns ju en annan diskussion. Om vi ser på Salome på samma scen under samma period där har vi en rabbin som våldtar fem lik – det hade varit något att diskutera. Det är en mycket större fråga, men den är nästan omöjlig att ta i, man får beröringsskräck och går där ifrån.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".