Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...
Långfredagspecial

Skivbolaget som samlar på Anatoliens röster

Publicerat fredag 6 april 2012 kl 14.17
Hasan Saltuk - "Turkiets hemliga kulturminister"
(11 min)
Café Aman Istanbul

En folkmusikens antropolog har han kallats men han är direktör för ett av Turkiets mest framgångsrika skivbolag. I över 20 år har Hasan Saltuk åkt runt i Turkiet och kämpat för att bevara och spela in anatolisk musik. En resa genom skivbolaget Kalans historia är en resa genom utvecklingen i den infekterade turkiska minoritetsfrågan.

I ett gigantiskt byggnadskomplex av betong, inte långt från Istanbuls historiska kvarter, ligger skivbolaget Kalan Müziks kontor.

Det är lite svårt att föreställa sig nu, men en gång i tiden var detta musik-Istanbuls nav. Här fanns alla stora skivbolag och enligt legenden ställde sig musiker längst ner i femvåningsbyggnaden, och spelade eller sjöng för full hals mot loftgångarna där uppe - för att bli upptäckta. Byggnaden är något förfallen nu men Hasan Saltik och hans skivbolag har blivit kvar. Trots att de placerar sig bland de 5 största skivbolagen i landet och många andra skivbolag har flyttat till tjusigare kvarter. Minnena håller kvar honom. Hasan Saltik började som springpojke på ett skivbolag i den här byggnaden. Med hjälp av ett litet lån från en bror och mamman som sålde sina guldarmband, startade han så 1991 skivbolaget Kalan Müzik. Och här tänker han stanna med sitt idag internationellt kända Skivbolag, Kalan.

– Jag hade aldrig några planer på att bli skivbolagsdirektör. När jag var 19 drog jag till sjöss för att på det sättet försöka ta mig till USA. Men alla fartyg jag jobbade på åkte bara till Afrika, säger han och skrattar.

Hasan Saltuk har alavitiska rötter, alaviterna är en av alla minoritetsgrupper i Turkiet och Saltuks familj flyttade från östra Turkiet till Istanbul först när han var 11 år. Han hade velat studera musik, gick på musikkonservatorium i ett år men hade inte råd att fortsätta sen och började därför jobba.

När han aldrig kom till USA klev Hasan Saltik av fartyget för gott och hamnade i betongbyggnaden. Så småningom startade han alltså skivbolaget Kalan. Målet var att producera anatolisk musik som inga skivbolag hade arbetat med förr.

Lagar som antogs i Turkiet efter militärkuppen 1980 förbjöd i princip musik på minoritetsspråk. Den första kurdiska skivan som Kalan släppte blev en bästsäljare. Men den fick också Saltik att hamna i domstol enbart ett år efter att skivbolaget grundats. Han slapp straffet, tre års fängelse, när åklagaren som prövade målet visade sig vara ett fan, berättar han.

Sen dess har en hel del förändrats i Turkiet och skivbolaget har gett ut flera hundra album på alla möjliga minoritetsspråk men också, klassisk västerländsk musik, jazz, rock och experimentell musik. Och Hasan Saltik fortsätter att leta efter gamla folksånger runt Turkiets alla hörn, det kan vara allt ifrån gammal musik i statliga arkiv som behöver digitaliseras för att inte försvinna, eller en sång som någon minns från sin farmor.

En av de första musikgrupperna som knöts till skivbolaget var Kardes Türküler. De har gjort sig kända i världen för sitt arbete med att framföra musik från Turkiets alla minoriteter. Gruppen bildades 1993 som ett studentprojekt med samma tanke som Saltik grundade sitt skivbolag. Att sätta all folkmusik i Turkiet, oavsett språk och religiös tillhörighet, på kartan.

– Genom det tog vi ställning mot den polarisering som hade skapats mellan olika folkgrupper i Turkiet berättar, Ülker Uncu som var med och startade bandet.

Idag sjunger de på runt 10 olika språk, förutom kurdiska och armeniska, sånger från grupper som Lazerna vars språk är närbesläktat med georgiska, och de turkiska romernas folkmusik. Kardes Türküler har inte alla minoritetsgrupperna representerade i bandet, men de lär sig sångerna ändå.

På Istiklalgatan i hjärtat av Istanbul, träffar vi ett nyfött band. Ett av Kalans senaste fynd heter Cafe Aman Istanbul, efter de barer i Istanbul som på 1800-talet samlade musiker med olika bakgrund och språk.

Stelyo Berber och hans grupp tillhör den grekiska minoritetsgruppen i Turkiet, och Cafe Aman Istanbul spelar rebetiko en slags grekisk folklig musik som spelades av stadsbor.

– Jag fyller 40 år snart, när min pappa var i samma ålder skulle han inte kunna startat ett sånt här musikprojekt så här enkelt utan att få problem, säger Stelyo Berber.

Från Kardes Türküler första konserter till idag och Cafe Aman Istanbuls första skiva har det gått nästan 20 år, Hasan Saltik och hans skivbolag Kalan har under de här åren bidragit till att tänja gränserna. Idag är det inte en jätte grej att ge ut musik på minoritetsspråk och numera kan man prata om censuren och minoritetsspråk, öppet på gator och torg men det återstår fortfarande en del problem.

– Man kan fortfarande ge ut musik på engelska eller franska obehindrat, men om vi ska släppa musik på armeniska eller kurdiska måste vi översätta lyriken och lämna väldig detaljerad information till ansvarig myndighet, säger Saltik.

Men det är klart numera kallar vissa av de som en gång i tiden var emot honom, Hasan saltik för "Turkiets hemliga kulturminister".

– När statsmän reser utomlands eller får internationellt besök ger de bort skivor från Kalan Müzik, för att visa på det turkiska musiklivet, säger en nöjd Hasan Saltik och lutar sig tillbaka i stolen på sitt kontor.

Sara Moein
sara.moein@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".