Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Svensk mezzosopran gör italiensk succé

Publicerat onsdag 11 april 2012 kl 13.03
Katija Dragojevic har flera gånger sjungit rollen som Cherubin i Figaros Bröllop. Foto: Brescia/ Amisano © Teatro alla Sala.

Katija Dragojevic gör just nu stor succé i rollen som Cherubin i Mozarts opera Figaros brölllop, på La Scala-operan i Milano. Rollen som Cherubin har hon gjort tidigare och det är en roll hon tycker mycket om.

– Det är en roll som har följt med mig ganska många år av min karriär. Det är också en roll som jag älskar att komma tillbaka till för det finns alltid mer att hämta. Det är en sådan sprudlande energifylld karaktär. Jag ser Cherubin som ursprungskärleken, den som vi alla upplevt en gång, tidigt i livet innan det blir komplicerat, när man blir mer medveten om relationer och alla dess sidor. Det berör ju mycket, det här första kärleksmötet och det står ju han för, kärleken till grevinnan och egentligen kärleken till alla kvinnor till världen.

Katija Dragojevic har tidigare sjungit rollen som Cherubin på Kungliga Operan i Stockholm, på den Norske Opera i Oslo och under två somrar på Festspelen i Salzburg. Efter engagemanget i Italien ska hon sjunga rollen som Melanto i Monteverdis Odysseus återkomst i Wien.

Men nu är det alltså Milano som gäller och nu är det fyra föreställningar är det kvar att sjunga på den anrika scenen i Milano igen. En scen hon lärt sig trivas på.

– Jag klev in på första repetitionen på scenen och tog ett djupt andetag för det är ju faktiskt 2700 platser och sex balkonger. Det är en stor sal men det är jättefin akustik så det ringer och klingar fint. Man kan känna sig trygg där.

Du står också på en speciell plats och sjunger, vilken är det?

– Under en repetition sade vår regiassistent att jag stod på det som kallas Punto Callas. Det visar sig att hela scenen är full av punkter där de stora sångarna tyckte att det klingade bäst och där de trivdes bäst att stå och sjunga. Och jag sjunger min första aria just på den plats där Maria Callas trivdes bäst så jag hoppas att hennes ande svävar där över mig och ger mig extra energi.

Hur trivs du då på Punto Callas?

– Jo, det är jättehärligt. Det är en bra plats att stå och sjunga på. Hon har helt rätt!

Andrea Valderrama

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".