Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...
Parsifal

Stor Wagneruppsättning i Malmö

Publicerat tisdag 17 april 2012 kl 14.42
Utmaning rent sångtekniskt
(3:59 min)

Malmö opera och musikteater ger sig på sin kanske största produktion någonsin när man sätter upp Wagners Parsifal. Och på ytan må det se ut som en klassisk iscensättning, men då tittar man inte tillräckligt noggrant. Det säger Stefan Johansson som sätter upp Wagners Parsifal på malmö opera och musikteater.

73 man har man lyckats klämma ner i diket och på scen kommer totalt 129 personer delta. Därmed är det sannolikt den största operaiscensättning som teatern gjort. Parsifal görs av Thomas Mohr, och i den erkänt svårbehärskade rollen som förförerskan Kundry har man valt t på Susanne Resmark. Man skulle helst behöva klyva sig i två, rent röstmässigt, säger hon.

– Om man tar det rent sångtekniskt så är första akten ett rent mezzoparti, sedan går det över till högdramatisk sopran, säger hon. Är man en högdramatisk sopran är det skitjobbigt i första akten och sedan kan man ju leva loppan i andra akten. Och tvärtom är det bra i första akten för mezzosopran och sedan låter det som skrämda kalkoner om man kommer fel på det

Parsifal skulle man lite skämtsamt kalla för den första konceptmusikalen, Wagner förbjöd att den skulle spelas någon annanstans än på Bayreuth, och ville dessutom helst att den skulle sättas upp exakt likadant varje gång.

Stefan Johansson säger att han ser historien som ett drömspel om hur man blir vuxen och lär sig identifiera ondska och godhet. I Malmö är dekoren och kostymerna någorlunda klassisk. Historien om Wagners graalriddare har tolkats på ett otal sätt. Därför vill han göra en uppsättning där man lämnar så mycket tolkningsutrymme som möjligt åt publiken.

– Vi kanske avstår från att pådyvla åskådaren en exakt tolkning, att säga att det här är avskyvärt och det här är underbart och så vidare. Och det är väl det också att idag kanske det mest radikala är att skapa någonting vacket, för det har väl operapubliken nästan vant sig av med.

Du säger att den kan förefalla klassisk vid första anblicken men att det kan ändra sig, hur menar du?

– Då menar jag att man ska titta noga och då ser man mycket nya detaljer.

Wagner har nästan aldrig spelats på Malmöoperan, eftersom de operorna är så krävande. Tidigare har man sällan satt upp operor större än Puccinis eller Verdis. Dessutom behöver man inte åka längre än över Öresund för att kunna se Wagner. Men det är ändå motiverat att göra dem i Malmö, menar teaterchef Bengt Hall.

– Dels finns det i grunden en folkbildning och den har vi pratat mycket om. Men det är också en folkbildning eller lärdom i huset som man måste tänka på. Och självklart vill vi också anta en utmaning.

Reporter David Richter

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".