Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Looping leder till magi

Publicerat måndag 23 april 2012 kl 09.46
Loopingens magi
(3:39 min)
Looppedal. Foto: Irma Norrman

Den senaste tiden har fler och fler musiker börjat liveloopa. Det märks inte minst på att musikaffärerna säljer fler loopmaskiner. Och fastän looping i sig inte är något nytt fenomen kan man idag se en ny våg av musiker som loopar sig själva live.

Maria Nyström, med artistnamnet The Naima Train loopar sig själv i sitt lilla sovrum på Hisingen i Göteborg. Sovrummet är också hennes studio.  På väggen hänger ett foto på Frank Zappa och en fiol, och på golvet ligger hennes rosasvarta loopmaskin med sju pedaler.

När Maria loopar gör hon så här: först spelar hon lite på sin bas, trycker sedan på en pedal, trummar sedan på mikrofonen och får till ett trumljud. Trycker sedan igen på en annan pedal. Gör lite ljud med rösten. Till slut hörs alla ljud samtidigt och det låter som att det står ett helt band och spelar i sovrummet.

The Naima Train är Göteborgs stora loopmusiker. Hon är ung och är en av de största loop-fantasterna i Sverige. Hon började med looping redan när hon var 15 år.

En annan svenska som blivit känd är Therese Andersson. Hon bor i USA. För fyra år sedan lade ut videon ”Na na na” på Youtube som i dag har ungefär 1,5 miljoner klick. Musikvideon visar när Therese själv spelar massa instrument och samtidigt trycker på sin loopmaskin i sitt kök.

De digitala loopmaskiner som The Naima Train och Therese Andersson använder i dag kom vid 1990-talets mitt. Men redan På 1950-talet var det inne att experimentera med så kallade kassettloopar för att få musiken att låta mäktigare och till exempel få till ekoeffekter.

Och det är just det som är grejen med looping. Att en ensam musiker med hjälp av en looppedal kan låta som ett helt band.

Men varför är det så häftig med livelooping? The Naima Trian säger att liveloopingens magi handlar om att det händer i nuet:

- Det fångar varje misstag och det är precis just nu, och det går inte att göra om. Det är väl det att det blir sån spänning i det. Att det är i realtid, säger Maria Nyström.

I musikaffären MUG i Göteborg är väggarna fulla med elgitarrer i olika färger och modeller. Här ligger också förstärkare och sladdar på golvet. Mattias Carlhede som jobbar i butiken visar upp olika looppedaler. Här finns maskiner för 2000 kronor och några dyrare för 5000.

Han har märkt ett ökat intresse av livelooping bland musiker. Idag kommer fler och fler in i butiken och frågar hur livelooping fungerar. Mattias säger också att det idag finns många fler looppedalsmodeller på marknaden och att själva maskinerna har blivit mycket billigare.

- Och försäljningen av loopmaskiner har ökat markant de senaste åren, säger Mattias Carlhede.

Irma Norrman
irma.norrman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".