Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

En opera fylld av spänning

Publicerat måndag 23 april 2012 kl 14.02
En elektrisk opera
(3:11 min)
Daniel Hellström i Ps. Jag kommer snart hem. Foto: Petra Carlsson Thyrvin

Imorgon blir det premiär på Malmöoperans första Elektrikal - en form av opera fast med elektronisk musik. Det är operans barn och ungdomsavdelning som sätter upp "Ps. Jag kommer snart hem". Det är en föreställning för femteklassare som bygger på historien om sjömannen Carl Emil Petterson - han som lär ha varit förlagan till Pippi Långstrumps pappa - och musiken har elektronika-musikern Anna Einarsson gjort.

Föreställningen är gjord som en vandringsteater där publiken går från rum till rum. I ett möter man en orientalisk söderhavsö, ett annat ett svenska hem och ett tredje går man in i en vit dimma tjock så att man knappt kan se handen framför sig - ungefär som i ett konstverk av Olafur Eliasson.

En del akustiska instrument blir det, man allra mest elektronisk musik. För Anna Einarsson blir det första gången hon skriver teatermusik.

- Just att förhålla mig till text, det känner jag mig hemma i, men sedan såklart så är det ju väldigt många nya komponenter. Det är både akustiska instrument och sångare med olika bakgrund. Alla de här elementen har jag fått ta hänsyn till under kompositionsprocessen.

Men när du tog dig an det här, tänkte du då överhuvudtaget dramatiskt eller var det bara utifrån musiken?

- Det fanns absolut i åtanke att det här kommer att fyllas ut ännu mer med ett dramatiskt berättande och då handlar det ju också om att ge plats för det i musiken, säger Anna Einarsson.

Om det funkar på femteklassarena man vänder sig till återstår att se, men innan föreställningen är över har de både fått vara med om ett skeppsbrott och fått veta hur det är att längta efter pappa när han är långt långt borta. Lika nytt som teater är för Anna Einarsson är elektronisk musik för Daniel Hällström som sjunger huvudrollen.

- För det första så har vi att musiken i sig är svår. Det är inte de mest lättillgängliga melodierna och ackorden kan vara lite konstiga att hitta runt i till en början. Och sedan har vi den stora biten, live-elektroniken, som är statisk till sin rytm så det är upp till dig som sångare att hinna andas och frasera.

Är den sångarvänlig?

- Det tycker jag. Hon har ändå lyckats tillskansa sig kunskap om den mänskliga rösten. För ibland kan man råka ut för moderna kompositörer där man bara tänker: "men du, så här går det faktiskt inte att sjunga!". Men det fungerar utmärkt här även om partiet som jag sjunger sträcker sig från höga g till låga fiss. Så det har ett vitt spann men helt klart sångbart, säger Daniel Hällström.

David Richter
david.richter@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".