Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Bortglömda fabler får nytt liv

Publicerat fredag 4 maj 2012 kl 12.08
– Det är sorgligt att en så stor musikpersonlighet försvinner
(3:34 min)
Olof Wibergh 1890-1962. Foto: Jarl Ekenryd/SVT Bild.

Olof Wibergh är ett namn som för de flesta inte längre klingar särskilt välbekant. Pianisten och pianopedagogen Wibergh gick ur tiden 1962, och sedan dess har hans musikstycken bleknat bort. Det vill Margot Nyström ändra på. Hon är pianist med ett särskilt intresse för att gräva fram äldre, bortglömd musik, och i helgen gav hon Wibergs verk nytt liv med en konsert.
Mitt i musiken hälsade på mitt i förberedelserna, innan pianostämmaren hann dit.

– När jag tittade på dem blev jag väldigt förtjust och när jag visade dem för Mats så hoppade du ju högt av glädje nästan. Vi spelade igenom varenda en och tyckte att alla var roliga.

Pianisten Margot Nyström tar emot i sin röda stuga på Katarinaberget i Stockholm, där hon och tenoren Mats Carlsson håller på att repa igenom Olof Wiberghs sånger inför en liten spelning hon ska hålla hemma.

Det började med att Margot Nyström fick ett häfte av sin vän som är antikvarie. Häftet innehöll Olof Wiberghs fabler och visor. Hon blev förtjust, och letade snart upp ytterligare en samling på ett antikvariat. Margot Nyström vet inte om verken någonsin tidigare har spelats, och det finns ingen Wiberghsk släkt kvar i livet att fråga, men klart är i alla fall att verken på sin tid fick lyriska omdömen. Tonsättaren och recensenten Gösta Nystroem jämförde till exempel Olof Wibergh med Bellman. Men i dag är det få som minns Olof Wiberg. Mats Carlsson kände inte till pianisten alls.

– Det måste jag erkänna att jag inte gjorde, så det får jag tacka Margot för att jag gör nu. Jag upptäckte en kompositör som hade stort hjärta och en stor intelligens. Många av sångerna beskriver känslor fast genom exempelvis djur. Många gånger kan det blir en starkare upplevelse för lyssnaren, det blev det för mig i alla fall, säger Mats Carlsson.

Margot Nyström har grävt fram flera andra musiker som fallit i glömska, som några stycken av tonsättaren John Jacobsson. Jag frågar henne om det ändå inte är naturligt att vissa verk glöms bort efter ett tag, att det då kan göra plats för ny musik.

– Jamen, det är ju det som är så sorgligt att det är alldeles för många nuförtiden som tycker så. Visst är det väl sorgligt när en sådan stor musikpersonlighet som Olof Wibergh bara försvinner och inte finns i våra medvetanden längre, säger Margot Nyström.

– Jag håller med. Visst krävs det förstås nyfikna människor som Margot som forskar och letar och sedan är det självklart så att sångare också har ett ansvar också att vilja framföra dem och att ligga på. I alla fall att man ska ta fram och ge musiken en chans, sedan kan man inte bestämma vad folk ska tycka och vad som ska spelas. Men man ska inte förkasta eller glömma bort musiken utan att folk har fått höra den, säger Mats Carlsson.

I höst planerar Margot Nyström och Mats Carlsson fler större offentliga konserter med Olof Wiberghs musik ur samlingarna Hjärter dam och spader knekt respektive Pastoral och parodi.

Hannah Cederberg
hannah.cederberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".