Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Nyskriven opera om hedersvåld

Publicerat måndag 27 februari 2006 kl 12.30

Att inte få vara ihop med vem man vill, att bli bortgift mot sin vilja är ju något som flickor och unga kvinnor i vårt land riskerar, och nu har det hedersrelaterade våldet blivit opera. Operan heter ”Svall” och har premiär på Kulturhuset i Stockholm på torsdag. (P2 Mim 27/2)

Efter ytterligare en föreställning i Stockholm flyttar ”Svall” sedan till Norrlandsoperan i Umeå och återvänder därefter till huvudstaden och Folkoperan. Musiken spelas av Norrlandsoperans orkester och är skriven av Daniel Börtz.

– Jag har gått neråt i tidsåldrarna. Det här är ju problem som har funnits så länge människan har funnits på jorden, alltså hedersbrott. Dessutom är det ingenting som är speciellt för en religion. Det är ju ett beteende och ett sätt att vara, och för mig känns det väldigt nära de antika dramerna och deras problematik, säger Börtz.

– Kören fungerar ganska mycket som i det antika dramat; kommenterar och förstärker och grunnar över vad som händer och det är alltså ett ganska fantastiskt inslag att använda.

”Svall” börjar som i en feberfantasi, där Aida gestaltad av Liine Carlsson minns hur hennes syster dödades av deras pappa, i bakgrunden en kör av flinande män, rapporterar Mitt i musikens Berit Nygren, men vad säger då librettisten Claes Fellbom om associationen operans huvudperson Fadela och Fadime, som ju just föll offer för ett hedersmord för några år sedan i Sverige?

– Ja, det förstår jag men det är klart att hennes berättelse har påverkat mig väldigt mycket, bland annat till att komma på idén skulle jag vilja påstå, men sedan är det ju inte en berättelse om Fadime. Definitivt inte, utan det är en berättelse om företeelsen och problematiken och bristen på integration, svarar Fellbom.

I vilken mån har då flickor som kan vara utsatta för det här hotet om våld varit inblandade i processen?

– Jag har träffat flera, bland annat flera som har haft livvaktsskydd, säger Claes Fellbom och regissören Elisabeth Ljungar tillägger:

– Och jag har framför allt haft kontakt med personer som inom olika nätverk i Sverige jobbar med dessa flickor. Via dom har jag ju fått veta och lära mig väldigt mycket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".