Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Kongress pågår om artister och gager

Publicerat torsdag 6 april 2006 kl 12.29

Skenande gager för världsberömda dirigenter och artister är något som länge har diskuterats, och är något som dryftas bland de cirka 400 delegater från hela världen som i dagarna samlas i konserthuset i Stockholm. (P2 Mim 6/4)

Det är en årlig international konferens bland konserthuschefer, orkesterledare och agenturer kallad IAMA som arrangeras för 16:e året och den här gången i Sverige, och så här säger konserthuschefen Stefan Forsberg om gagerna:

- Vi möter aldrig de här anspråken, utan vi säger att vill man jobba med filharmonikerna måste man acceptera att vi har en skandinavisk nivå på gagerna. Vi måste ju kunna få in de här pengarna på att sälja biljetter.

Sexsiffrigt belopp per konsert

Dyraste dirigenten i världen Daniel Barenboim tjänade säsongen 2003-2004 i Chicago cirka 16 miljoner kr. ”Det kan man göra om man kan välja och vraka”, säger Stefan Forsberg, ”men knyter man en chefdirigent till en institution gör man upp om ett antal veckor och ett gage per vecka eller produktion och det håller nere gagerna”, säger han:

- Fördelen för oss är att vi har en väldigt bra dirigent och för dirigenten att han har en planeringsperiod, och där möts ju vi i ett ekonomiskt resonemang, men visst handlar det om ett sexsiffrigt belopp per konsert, så är det ju.

Musiker kan användas till mer

Används då Kungliga Filharmonikernas musiker till hundra procent? Både ja och nej, svarar Stefan Forsberg:

- Som jag nyss sa är det här en världsledande ensemble och de dirigenter som kommer hit och vi vill att de dirigenter som kommer hit ska göra en storslagen och spännande repertoar, antingen traditionell eller nyskriven. Det innebär att vi måste kunna ta ut max av musikerna, i den symfoniska delen, där använder vi dem till fullo, men när det gäller möjligheten att kunna använda våra musiker på ett friare sätt för andra projekt.

– När det gäller experimentell musik eller kammarmusik är vi väldigt fastlåsta, men nu prövar vi hur vi kan använda våra musiker på ett bättre sätt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".