Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Alla sång är riktig, rätt utförd

Publicerat onsdag 2 augusti 2006 kl 12.20

Ett nytt sätt att lära sig sjunga har spridit sig över Sverige dom senaste månaderna. Det är den danska röstforskaren och sångpedagogen Cathrine Sadolin som har rest omkring och hållit seminarier kring den pedagogik som hon har utarbetet och som hon kallar ”Komplett sångteknik” - inget ljud är fel så länge man använder rätt teknik. (P2 MiM 2/8)

Nyligen kom också en bok i ämnet ut på svenska - Märet Öman har läst Cathrine Sadolins bok ”Komplett sångteknik”:  

Att läsa Cathrine Sadolins Komplett sångteknik innebär att man utbrister i en väldig massa ”Aha, Ja just det, Jasså är det så jag gör”

Jag har sjungit mycket i alla möjliga sammanhang, men under de senare åren har sjungandet legat nere. Rösten har liksom visnat och jag har varken den röstkvalitet eller det register jag en gång hade. Nog har jag insett att det har att göra med att jag inte vårdar mitt instrument och övar som jag borde, men jag har inbillat mig att min sångröst har pensionerat sig.

Efter att ha läst den här boken är jag inte så säker på den saken längre, och det är mycket uppmuntrande.

En bärande tanke i Kompett sångteknik är att alla kan lära sig sjunga och att alla tekniker kan utföras av alla.

Det är inte bättre att sjunga klockrena toner i en operaaria än att stöta ut hesa avgrundsvrål i en rocklåt.

I alla fall inte om man vet vad man gör och använder rätt teknik.

Det är en befriande tanke. Cathrine Sadolin skriver:

Alla kan uppnå en god sångteknik. Alla ljud en sångare vill göra är lika viktiga och skall tas på allvar.

Glöm alltså allt snack om att en klassisk skolning av rösten är den rätta och att man automatiskt förstör rösten om man sjuger på något annat sätt. Det finns ju faktiskt drösvis av sångare som genom att sjunga år ut och år in utan att någonsin skolat rösten bevisat motsaten. Det finns egentligen inget ljud som är rätt eller fel - inte så länge man använder rätt teknik och inte förstör rösten. 

Men innan man kommer så långt får man lära sig - mycket utförligt och pedagogiskt- hur man faktiskt gör när man sjunger. Vad som egentligen händer i halsen.

Nästan halva boken handlar om stöd, andning och röstapparatens anatomi och det är nu de här första ”aha-ljuden” börjar uppträda hos läsaren.

Liksom många andra amatörer har jag bara lallat på genom åren. Nu får jag plötsligen se på bild vad som händer med stämband, struplock, larynx, kannbroskt och slemhinnor när man sjunger. Och genast känner jag också vad som händer när jag sjunger på olika sätt.

Det här kan man säkert drabbas av hos alla sångpedagoger, men tack vare det synnerligen pedagogiska upplägget kan jag göra upptäckterna hemma och på egen hand.

Catrhine Sadolin organiserar sångljuden i fyra olika funktioner som hon kallar neutral, curbing, overdrive och belting. hon menar att var och en av dessa funktioner innehåller olika grader av metalliskt ljud, utom neutral som är helt ickemetallisk.

När du sjunger vaggvisor för dina små barn använder du neutral. När du skäller ut någon använder du overdrive och belting liksom skolklassen som har rast.

Flamencsångaren sjunger i overdrive och den bulgariska damkören i curbing och belting.

Cathrine Sadolin liknar de här olika funktionerna vid växlarna på en bil. Det går inte att köra fort på ettan, inte utan att motorn tar skada. På samma sätt går det inte att sjunga som James Brown och använda neutral.

Genom att använda flera olika förklaringsmodeller hjälper författaren läsaren -eller snarare sångeleven- att hitta de här olika funktioner. Hon använder bilder som visar vad som händer inne i munhålan med tungan och svalget, och hon förmedlar förnimmelser som: ”Föreställ dig att tänderna är hopklistrade av kola och att du försöker, men inte kan, skilja den från varandra.” när man ska hitta overdrive.

Hon ger jämförelser ” härma en torghandlare, ropa efter någon på gatan, brist ut i jubel, härma en högröstad full person.

Det här gör att var och en kan hitta en modell som gör teorin begriplig. Fattar man inte det där med att spänna gommens bakvägg så kan det gå lättare att tänka sig att man ryser av kyla för att hitta en speciell funktion.

Utöver detta ger författaren också goda råd om sångarens uttryck, hur man improviserar, hur man uppträder och mycket annat som har med sång att göra.

Skulle jag ge mig tid och följa instruktionerna i boken från pärm till pärm tror jag att det skulle kunna sluta med att jag tog upp sjungandet på allvar och inte bara på fester och när barn ska nattas. Men allra helst skulle jag vilja ha en sångpedagog vid min sida som var införstådd med just den här metoden och som skulle lotsa mig rätt.

Fast det beror nog mer på min egen osäkerhet än på eventuella brister i boken. Den lever nämligen upp till namnet Komplett sångteknik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".