Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Orglarnas Mozart i Göteborg

Publicerat torsdag 10 augusti 2006 kl 12.12

Mozart är inte främst känd som orgelkompositör, men på veckans orgelakademi i Göteborg berättar Martin Haselböck om hans improvisationer och kompositioner under tiden som hovorganist i domkyrkan i Salzburg och igår spelade Haselböck Mozarts Kyrkosonater på konsert i Jonsered. (P2 MiM 10/8)

Den enda orsaken till att Mozart inte skrev solokonserter för orgeln är att orgeln inte hade den rollen i liturgin i domkyrkan i Salzburg, som hovorganist improviserade han, berättar Martin Haselböck och Mozart var mycket känd över hela Europa som orgelvirtuos, han hade redan tackat nej till tjänsten som hovorganist i Versailles.

Martin Haselböck, har kommit till orgelakademin i Göteborg för tredje gången och nu främst för att berätta om Mozarts förhållande till orgeln, den som Mozart kallade instrumentens drottning. Martin Haselböck är orgelprofessor i Wien och expert på wienklassicismen. Dessutom leder han ensembler i Wien och Los Angeles. Igår kväll spelade han på Per Schiörlinorgeln i Jonsereds kyrka utanför Göteborg, tillsamman med tre solister ur Wiener akademie, Muffat, Haydn och så Mozarts kyrkosonater för två violiner, violon och orgel.  

Kyrkosonaterna spelades i Salzburg tillsammans med första läsningen av evangeliet och de måste vara korta, för i Salzberg skulle hela mässan vara över på 45 minuter, skrev Mozart i ett brev. Och de är komponerade för speciella tillfällen, vi vet vilka mässor de hör ihop med. Men nedtecknad solomusik av wienklassicisterna, det finns inte, inget som kan jämföras med Nordtyskland.

Fast när Mozart kom till Prag för premiären på Don Giovanni, då var hans rykte som improvisatör så stort, att då sände Strahof-klostret tre munkar med notpapper för att teckna ner hans improvisationer. Och mot slutet av sitt liv skrev Mozart tre stycken för en mekanisk orgel, driven av ett urverk, i en vaxfigurutställning - stycken som numer spelas av organister, men är väldigt svåra eftersom de skrivits för en maskin, säger Martin Haselböck.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".