Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Grieg avslutar vecka med teatermusik

Publicerat fredag 22 september 2006 kl 12.30

P2 har spelat skådespelsmusik litet här och var under veckan, och toppar det på söndag i P2 Live med Griegs musikaliska version av Ibsens drama ”Peer Gynt”. Det finns inte mycket skrivet om musik i talad teater fast den alltid har spelat en viktig roll. Det har inte haft en så där riktigt hög status, säger chefen för Dramatens bibliotek Dag Kronlund. (P2 Mim 22/9)

– Skådespelsmusik har oftast betraktats som bruksvara och har på det sättet inte haft den statusen så att forskare och skribenter hellre har skrivit om opera i sådana fall. Det är synd eftersom det finns många exempel på högklassig musik som Griegs ”Peer Gynt”, säger Dag Kronlund och fortsätter:

– Griegs ”Peer Gynt” är ett mycket speciellt drama. Det är ju ett riktigt romantiskt drama med väldigt mycket sagoinslag, och det gör att musiken kan förhålla sig mycket mer fritt.

Jämför med samtida pjäser

Kronlund jämför med den vanligaste typen av pjäser på 1800-talet, som tilldrog sig i borgerliga salonger. På 1800-talet satte man också upp många historiska pjäser

– Det var som Strindberg sa, säger Kronlund, att teaterns uppgift var att vara en nationell bildningsanstalt. Då skulle man komma dit och få se hur det verkligen såg ut när Birger Jarl grundade Stockholm på 1200-talet.

– På 1900-talet sedan fick musiken en annan funktion. Då säger man att teatern ska leva på sina villkor. Tonsättaren får en mycket större frihet, eftersom man kan använda musiken på ett helt annat sätt än tidigare, säger Dag Kronlund.

Kompositörerna blev mer fria

– Den behöver inte vara motiverad av handlingen själv, utan i och med att man betraktar teaterkonstverket som en helhet gör att teaterkompositörerna är mycket mer fria att använda musiken som de vill.

Griegs ”Peer Gynt” från 1875 är ett exempel på musik som finns för att författaren till exempel har har skrivit in att nu ska jäntorna på sätern sjunga en sång. ”Typisk sådan musik som är motiverad av texten”, säger Dag Kronlund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".