Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sämre konsumentservice befaras i Stockholm

Publicerat fredag 5 januari 2007 kl 06.49

Konsumentupplysningen i Stockholms stad riskerar att försämras - det befarar flera konsumentvägledare som Radio Stockholm talat med. Orsaken är att den centrala konsumentförvaltningen i Stockholm lades ner vid årsskiftet.

Den centrala konsumentförvaltningen har arbetat med informationskampanjer till allmänheten, riktade till bland annat ungdomar, för att informera om till exempel faran med snabba kontantlån eller dyra mobilabonemang.

Konsumentförvaltningen har också fungerat som ett stöd för stadsdelarnas konsumentvägledare och som en samordnare för att kunna snappa upp och varna för till exempel företag som sysslar med blufffakturor.

Maria Wiezell är konsumentvägledare på Kungsholmen i Stockholm och hon befarar att den samlade kunskapen och viktig konsumentinformation till allmänheten nu går förlorad när konsumentförvaltningen lagts ner och att det är vissa utsatta konsumentgrupper som blir de stora förlorarna. Hon ger några exempel:

- Det är ungdomar, de gör ganska mycket köp, men har liten erfarenhet och för liten kunskap om vilka regler som gäller på marknaden.

- Och sen är det ju naturligtvis folk som har svårt med svenska språket.

När den centrala konsumentfunktionen i Stockholm nu lagts ner, blir det stadsdelsnämnderna som får ta hela ansvaret för konsumentupplysningen, och där kan det se väldigt olika ut säger Maria Wiezell.

- Vissa stadsdelar tycker att det är tillräckligt med fyra timmar i veckan, vissa stadsdelar som har mer än en tjänst, så det kommer ju alltså att vara väldigt olika, säger hon.

- Och det kommer inte att finnas någon samordning, ingen som kommer att ansvara för att backa upp när man ser att det finns stora brister.

De borgerliga partierna, som tog beslut om att konsumentförvaltningen skulle läggas ner centralt, anser att konsumentupplysningen ska finnas nära människorna. Det säger moderaten Staffan Ingvarsson på finansroteln i Stockholms stad, som en förklaring till beslutet att lägga ner den centrala förvaltningen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".