Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Domsjö fabiker i Hörnettområdet med kraftig rökutveckling som följd.
(Publicerat idag kl 15.15)

Miljarder saknas till spår och vägar

Publicerat torsdag 11 januari 2007 kl 16.28

För att kunna bygga prioriterade vägar och spår i Stockholmsområdet fattas det tiotals miljarder. Idag finns runt 30 miljarder tillgängliga - men om projekten ska förverkligas så behövs minst dubbelt så mycket.

– Det är ju det som är vår uppgift nu, att försöka skaffa fram de pengarna och att diskutera mellan staten och regionen, säger Carl Cedershiöld, statlig förhandlingsman om infrastrukturen.

Hur stort är det statliga ansvaret när det gäller finansieringen anser du?

– Det statliga ansvaret är naturligtvis väldigt stort, det är det ju redan, även om man tittar på de pengar som i och för sig inte räcker så är det ju väldigt mycket pengar som staten skjuter till.

Carl Cedershiölds uppgift är att försöka hitta fler finansiärer - det kan vara privata företag eller kommuner och landsting i Mälardalen. Idag finns runt 30 miljarder kronor till vägar och spår, men det behövs minst 60 miljarder kronor om det  bland annat ska bli en östlig- och västlig förbifart för bilar;  Citybana för tågen och utbyggda tvärspårväg.

Majoriteten av pengarna ska komma från staten, det är både politisk majoritet och opposition i länet överens om.

Att invånarna här nu även kommer att finansiera vägar genom trängselskatt gör att det måste satsas statliga pengar på spår- och kollektivtrafik menar politiker i landstinget.

– Det är oklart helt enkelt i vilken omfattning staten är beredd att gå in och vara med och finansiera investeringar i utbyggd kollektivtrafik, till exempel fler spårvägar, säger Lars Dalberg, socialdemokratisk oppositionsråd i landstinget.

Vad har de här systemen för betydelse för dem som bor i regionen?

– Det är ju avgörande för människors livsmiljö helt enkelt. För de enskilda medborgarna som kanske tycker att det här låter som ett politiskt spel, så handlar det här om välfärd egentligen, hur man ska kunna leva ett bra liv, då krävs det bra trafiklösningar och en bra kollektivtrafik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".