Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trängselskatten oväntat effektiv

Publicerat tisdag 16 januari 2007 kl 06.36
Essingeleden klarade inte trycket.

Trängselskatteförsöket i Stockholm innebar att biltrafiken i centrala Stockholm minskade betydligt mer än väntat. Trafikforskare på  KTH, Kungliga tekniska högskolan är nu klara med den första fullständiga rapporten kring trängselskatteförsöket.

Trängselskatteförsöket i Stockholm innebar att biltrafiken i centrala Stockholm minskade betydligt mer än väntat. I genomsnitt förvann 22 procent - eller nästan var fjärde bil i rusningstrafik.

Men resultatet hade blivit ännu bättre om fler bilister hade kunnat använda Essingeleden som istället ofta blev helt igenkorkad med långa köer. Det visar den första fullständiga studien av trängselskattens effekter som gjorts (vid Institutionen för transporter och samhällsekonomi ) på KTH.

I genomsnitt försvann nästan var fjärde bil från Stockholmstrafiken under försöket med trängselskatt.

Resultatet av studien är ännu inte offentligt, men Radio Stockholm har läst rapporten, och professor Karl-Lennart Bång vid Institutionen för transporter och samhällsekonomi på KTH, som gjort studien - pekar på flera intressanta faktorer.

Först å främst att det mål som sattes upp i förväg - en minskning av biltrafiken med mellan 10-15 procent överträffades med god marginal - men att det kunde ha blivit ännu bättre om kapaciteten på Essingeleden varit bättre.

Nu fastnade många bilister i evighetslänga köer, eller valde att istället ta vägen genom stan - med trängselavgift som följd, säger Karl-Lennart Bång.

Trängseln i innerstaden minskade annars märkbart - medan resultatet på Sveavägen - ett vägavsnitt som studerades särskilt, inte blev så bra som väntat. Bilarnas medelhastighet - och trängseln på just Sveavägen var i stort sett densamma under försöket som innan.

Men märkligt nog minskade biltrafiken mer än den ökade i kollektivtrafiken. Runt 20000 trafikanter varje dag bara försvann i statistiken - var de tog vägen är fortfarande ett olöst mysterium.

Rapporten visar också effekterna av trängselskatten i minst lika hög grad skulle kunna uppnås genom att bygga olika trafikleder runt Stockholm.

En östlig och en västlig förbifart till Stockholm beräknas kunna minska bilträngseln i city med runt 25 procent.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".